کاربرد تجارت الکترونیک در بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی های زیست محیطی ( نوشتار تحلیلی )

نویسندگان

چکیده

تامین تقاضای روزافزون انرژی جهت دستیابی به رفاه بیشتر از عمده چالش هایی است که دولت های جهان پیشرفته و در حال توسعه با آن مواجه هستند. هزینه های اجتماعی مصرف بی رویه انرژی خصوصا در بخش حمل و نقل آنقدر افزایش یافته است که بسیاری از کشورها را با معضلات سیاسی- اجتماعی روبرو ساخته است. از طرف دیگر روند افزایش آلودگی های زیست محیطی از جمله افزایش دمای کره زمین در اثر انتشار گازهای گلخانه ای نیز از جمله مواردی است که تمدن امروزی با آن دست به گریبان است. جهت رفع مشکلات فوق الذکر چاره ای جز کاهش مصرف انرژی بهمراه کاهش آلودگیهای شهری و صنعتی وجود ندارد. بدین منظور یا باید از سیاست های افزایش قیمتی استفاده نمود که خود موجب کاهش رفاه مردم خواهد شد و یا اینکه با بهره گیری از سیستم های نوین تجارت الکترونیکی (E-Commerce) از مصرف مازاد جلوگیری کرد. بدون شک بهره گیری از تجارت الکترونیکی که موجب کاهش مصرف انرژی و آلودگیها به میزان چشمگیری می گردد و از طرفی باعث کاهش رفاه مردم نیز نخواهد شد، بیشتر مورد توجه دولتمردان و مردم قرار خواهد گرفت. آمار انتشار یافته در خصوص تجارت الکترونیک حاکی از این است که تنها در شرکت IBM صرفه جویی های کلان در مصرف انرژی صورت پذیرفته که به تنهایی موجب کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان 35 میلیون تن شده است. استفاده از ظرفیت های خالی ناوگان باربری با بهره گیری از اینترنت، انتشار الکترونیکی انواع کتب و مجلات، خرید اینترنتی، پرداخت قبوض برق، گاز، تلفن از جمله مواردی هستند که در کوتاه مدت قابل اجرا بوده و صرفه جویی های کلان اقتصادی را بدنبال خواهد داشت. در این راستا آموزش و آگاه سازی افراد جامعه برای آشنایی با اثربخشی تجارت الکترونیکی در کاهش آلودگی های زیست محیطی و افزایش GDP از ضروریات امر به شمار می آید. دولت بعنوان سیاستگزار می بایست در این مسیر پیشگام باشد و الگوی تجارت الکترونیکی را خصوصا در بخش حمل و نقل شهری و بویژه در سطح کلان شهر تهران که هم اکنون با دو معضل حاد فوق روبرو است، تدوین و اجرا نماید.

کلیدواژه‌ها