نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استادیار دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3 استادیار دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
4 دانشیار، گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورهبیستم، شماره ششم ، اسفند ماه 97
شناسایی نیازهای آموزشی محیط زیستی کارکنان شهرداری تهران و ارایه الگوی آموزشی براساس مدل DACUM
آرزو حاجیلو [1]
هومن بهمنپور [2] *
مژگان زعیمدار[3]
لعبت تقوی[4]
تاریخ دریافت:16/09/94 |
تاریخ پذیرش:19/11/94 |
چکیده
زمینه و هدف: این تحقیق که به روش پیمایشی انجام شد، درخصوص شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان شهرداری تهران در زمینه مسایل محیط زیست و ارایه الگوی آموزشی براساس مدل DACUM می باشد.
روش بررسی: بدین منظور جامعه آماری را کارکنان شهرداری منطقه 2 تهران به تعداد 1331 نفر تشکیل دادند. نمونههای مورد مطالعه به صورت تصادفی به تعداد 310 نفر شناسایی شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسش نامه محققساخته بود که روایی آن تایید و پایایی نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 محاسبه و تایید گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار MATLAB مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: محیط زیست یکی از ابعاد حساس و آسیب پذیر است که همواره در معرض تهدید قرار گرفته است. حفظ محیط زیست یک وظیفه همگانی و ملی است به نحوی که باید در حیطه وظایف و مسوولیت های فردی و اجتماعی به حفظ آن پرداخت و شهرداری نیز به عنوان یکی از متولیان امر در این زمینه نقش حیاتی را ایفا می نماید.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد تفاوت معنی داری میان افراد با تحصیلات متفاوت از نظر نیازهای آموزشی وجود دارد. بدین معنی که کارکنان با تحصیلات فوق دیپلم نیاز آموزشی بالاتری نسبت به دو گروه دیگ (کارشناسی و کارشناسی ارشد) داشتند.
هم چنین از نظر نیازهای آموزشی افراد با تحصیلات کارشناسی نیاز آموزشی بالاتری نسبت به کارشناس ارشدها داشتند.
واژههای کلیدی: نیازسنجی، آموزش محیط زیست، شهرداری تهران، مدل DACUM .
واژههای کلیدی: نیازسنجی، آموزش محیط زیست، شهرداری تهران، مدل DACUM
|
Identification of Training Needs of Municipality Employees and Presentation of Education Framework Based on DACUM Model
Arezoo Hajiloo [5]
Hooman Bahmanpour [6]*
Mozhgan Zaeemdar[7]
Lobat Taghavi[8]
Admission Date: February 8, 2016 |
Data Received: December 7, 2015 |
Abstract
Background and Objective: The aim of this study was to survey, identify training needs, Tehran Municipality staff about environmental issues and the educational model which is based on the DACUM model.
Method: For this purpose, the population of 1331 people formed the staff of Tehran Municipality 2. Studied a random sample of 310 participants were identified. Tools for data collection questionnaire which its validity confirmed and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient above 0.7 calculated. Data were analyzed using MATLAB software.
Findings: Environment is one of the most vulnerable aspects that have always been threatened. Protection of the environment is a national duty. In a way that should be the responsibility of individual and society to preserve it, and the municipality as one of the custodians plays a vital role in this regard.
Discussion and Conclusion: The results showed there are significant differences between different levels of educated staff which means staffs with higher education diploma need higher level of training compare to the two other groups with underground and postgraduate degrees.
Keywords: Needs Assessment, Environmental Education, Tehran Municipality, DACUM model.
مقدمه
در جهان امروز سازمانها به عنوان جزء ضروری جوامع بشری، وظیفه ارایه خدمات به اعضای جامعه را بر عهده دارند. فلسفه وجودی سازمان، به عنوان یک خرده سیستم در دل سیستم جامعه، به بهبود زندگی اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی افراد جامعه کمک می کند. بر این اساس، نگاه سازمانها به کارکنان خود باید از سویی به عنوان اعضای جامعه باشد که اصولاً سازمان به منظور بهبود زندگی آنان تشکیل شده است و از سوی دیگر آنان را به عنوان یک منبع برای دست یابی سازمان به اهداف لحاظ نمایند. انسان، در سازمان، قبل از این که یک منبع یا یک سرمایه یا عامل تولید به شمار آید، خودش هدف است (۱). مهمترین سرمایهی هر سازمان نیروی انسانی آن است. بنابراین سازمانها تلاش دارند تا به شیوههای مختلف، بهرهوری سازمان خود را از طریق بهبود عمل کرد نیروی انسانی افزایش دهند (۲). آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از راه کارهای اساسی و مؤثر در امر نگه داری و بهرهوری نیروی انسانی محسوب میگردد (۳). آموزش کارکنان فرایندی است که انطباق و سازگاری کارکنان با محیط متحول سازمانی را فراهم میآورد. نکته بسیار مهم در تنظیم و اجرای برنامههای آموزشی، برنامهریزی با توجه به نیاز مخاطبان است. شناسایی نیازهای آموزشی، نخستین گام برنامهریزی آموزش کارکنان و پیشنیاز یک برنامهی آموزشی مؤثر است (۴). نیازسنجی آموزشی به دلیل نقش زیربنایی و ساختاری خود نسبت به سایر اجزای فرایند آموزش کارکنان، از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است که اگر به درستی انجام شود، مبنای عینیتری برای برنامهریزی فراهم خواهد آورد (۵). اولین و اساسیترین گام در تدوین و اجرای برنامه آموزشی، اجرای صحیح و مبتنی بر واقعیت فرآیند نیازسنجی است. شناخت و تحلیل اثربخش نیازهای آموزشی، پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است.
امروزه یکی از مسایل روز جهان، موضوع حفظ محیط زیست است. فاجعه محیط زیستی نه تنها آرامش و امنیت را از زندگی انسان میرباید، بلکه سلامتی و هستی را تهدید میکند (۶). فاجعه محیط زیستی موجودیت بشر را نیز تهدید میکند. به همین دلیل در محافل علمی و سیاسی بحث محیط زیستی پر سر و صداترین و جدیترین بحث روز است (۷). دامنه بحران محیط زیست بسیار جدیتر و گستردهتر شده است. در کشور ما آموزش محیط زیست میتواند تأثیر قابلتوجهی در تقویت فرهنگ محیط زیستی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار داشته باشد. هدف از آموزش محیط زیست، شناخت وظایف انسان نسبت به مسایل محیط زیست، درک ارزشهای محیط زیستی، حمایت از دیدگاههای حفاظتی و عدالت اجتماعی و هم چنین تلاش در جلوگیری و یا حل مشکلات و معضلات محیط زیست جامعه است (۸).
محیطزیست یکی از ابعاد حساس و آسیبپذیر است که همواره در معرض تهدید قرار گرفته است. از سوی دیگر حفظ محیطزیست یک وظیفه همگانی و ملی است و هر شخصی و سازمانی باید در حیطه وظایف و مسوولیتهای فردی و اجتماعی خود به حفظ محیطزیست بپردازد. کارکنان عناصر اصلی سازمان محسوب میشوند و سازمانها برای کسب نتایج مطلوب، چارهای جز حفظ و پرورش نیروی انسانی متخصص و کارآمد ندارند. باید توجه داشت که توسعه و تحولات سازمانها جدا از حمایتهای آموزشی نیست و آموزش به عنوان یک وسیله پیشرفت، پاسخ گوی نیاز سازمانهاست. آموزش علاوه بر ایجاد رشد و بالندگی، گذرگاهی برای انتقال تجارب، معلومات فنی تخصصی و تعلیم مهارتهای لازم برای اجرای صحیح وظایف و مسوولیتهاست که کلیه دانش و تجارب فرد را نظم و سامان میبخشد و بهکارگیری صحیح توانایی و مهارتها را امکانپذیر میسازد و در واقع چنین امری حیاتی و ضروری است و تمامی سازمانهای تولیدی و خدماتی باید جهت آموزش مستمر مدیران و کارکنان خود متناسب با نیازهای آنان اقدام نمایند. سازمانها به منظور ایفای بهتر وظایف خود، ضروری است به آموزش کارکنان و ارتقای مهارتهای نیروی انسانی توجه کنند. شهرداریها به عنوان سازمانهای متولی مدیریت شهری در کشور ایران نیز از این روال مستثنی نبوده و از سالیان گذشته آموزشهای کارکنان را در دستور کار قرار دادهاند. این آموزشها با اجرایی شدن نظام جامع کارکنان از سال 1384 به بعد توسط شهرداریها و ده یاریهای کشور به طور منظمتر برگزار می شود. (۹)، اما متأسفانه یکی از آسیبهای برنامههای آموزش مداوم در ایران عدم انجام نیازسنجی علمی از مخاطبان و شرکت کارکنان در این دورهها صرفاً به خاطر امتیاز بازآموزی است (۱۰). فقدان اثربخشی لازم برنامههای آموزشی، نامشخص بودن تأثیر آموزش در سوددهی و مسایلی از این دست، مدیران را با نوعی تردید و دودلی در مورد اثربخشی برنامههای آموزشی و نیز تمایل آنها برای افزایش سرمایهگذاریهای آموزشی روبرو ساخته است. به گونهای که به نظر میرسد یکی از عوامل اصلی ناکارآمدی این آموزشها، عدم اتخاذ رویکرد سیستماتیک و بیتوجهی و یا کم توجهی نسبت به هر یک از گامهای فرایند آموزش به خصوص نیازسنجی آموزشی است (۱۱) بنابراین مطالعه حاضر، به بررسی نیازهای آموزشی کارکنان شهرداری منطقه 2 تهران به عنوان یکی از ضروریات اساسی و مهم برنامههای آموزشی برای آموزش محیط زیست در این سازمان پرداخته است.
پیشینه تحقیق
واژه نیاز در اوایل دهه 1930 در مباحث روان شناسی بهکار گرفته شد و منظور از آن متغیر انگیزشی بود که باعث رفتار خاصی در فرد میشد. به عقیده اندیش مندان علم روانشناسی، نیاز یک پدیده روانی است که منشاء آن در درون انسان است و پویایی آن نیز تابع قانونمندی و قواعد خاصی است. در این میان نظریه «مازلو» درباره نیازها، موجب مباحث گستردهای در علم مدیریت و رفتار سازمانی گردید. او نیازهای انسانی را نوع مخصوصی از غرایز میداند که در حیوانات یافت نمیشود و دارای سلسله مراتب از ابتدایی تا پیشرفته هستند. کسانی که کلیه نیازهایشان برآورده شده است، نیازهای پیشرفته را مهم تر از نیازهای ابتدایی میدانند، بنابراین ارضای یک نیاز موجب و سبب پیدایش نیازهای دیگر میگردد و بدین ترتیب خواستهها و اساساً رفتار انسانی از سوی نیازهای ارضاء نشده هدایت میشود (۱۲). حجازی (1385)، نیازهای آموزشی را عبارت از تغییرات مطلوبی میداند که در فرد یا افراد از نظر دانش، مهارت و یا رفتار باید بهوجود آید تا بتوانند وظایف مربوط به شغل خود را در حد مطلوب و منطبق با استانداردها انجام دهند (۱۳).
از منظر تاریخ آموزش محیط زیست، کنوانسیون سازمان ملل متحد با عنوان "محیط زیست انسانی و توسعه "که در سال 1972 در استکهلم سوئد تشکیل شد، نخستین تلاش جمعی بود که مسایل و بحرانهای زیست محیطی را به چالش کشید و نگرانی گسترده جهان را با شرکت 113کشور متبلور کرد و بر نقش آموزش و آگاه کردن مردم و شناساندن مسایل زیست محیطی به آنان تأکید نمود. در سال 1975، برنامه بینالمللی آموزش محیط زیست را یونپ و یونسکو بنیان نهادند، این دو نهاد نخستین کارگاه بینالمللی آموزش محیط زیست را در سال 1975، در بلگراد یوگسلاوی برگزار کردند و این کارگاه سندی را بهعنوان میثاق بلگراد تدوین کرد که اهداف اصولی آن کمک به دولت، نهادهای ملی، منطقهای و بینالمللی برای وارد کردن آموزش محیط زیست در نظام آموزشهای رسمی و غیررسمی بهمنظور ترویج و گسترش الگوهای نوین رفتاری و مسوولیت اخلاقی در سطوح جمعی در حفاظت و ارتقای محیط زیست بود. در سال 1977، کنوانسیون بینالمللی آموزش محیط زیست با حضور 66 کشور در تفلیس گرجستان برگزار شد. بیانیه تفلیس بر این نکته تأکید داشت که آموزش محیط زیست باید مردم را در همه مقاطع سنی و در همه سطوح بهصورت رسمی و غیررسمی پوشش دهد (۱۴).
جدول زیر، بیان گر تحقیقات صورت گرفته توسط محققان پیشین است.
جدول 1- سوابق تحقیق
Table 1- Literature
محقق / محققان |
سال |
مساله تحقیق |
نتایج |
ادهمی و اکبر زاده |
۱۳۸۷ |
بررسی عوامل موثر بر حفظ محیطزیست شهر تهران |
متغیر هنجار سازی بر حفظ محیطزیست تأثیری ندارد. در یک نتیجه کلی میتوان گفت که فرهنگ عامل تعیینکننده رفتارهای افراد در یک جامعه است و رفتارهای زیستمحیطی تکتک افراد نشأتگرفته از این عامل مهم میباشد (۶). |
سی سر چلا |
۲۰۰۱ |
بررسی مشکلات منابع طبیعی در سطح جهان |
تنها راه مقابله با خطر نابودی منابع طبیعی، ایجاد گروههای دولتی و خصوصی (مانند سازمانهای حفاظت از محیطزیست) و آموزش مردم است (۱۵). |
هال و همکاران |
۲۰۰۰ |
مطالعهی نیازسنجی برنامهی آموزشی برای مددکاران اجتماعی متصدی معالجهی معتادان به مواد مخدر |
در نظرسنجی ابتدا از نیاز کلی مددکاران به آموزش سؤال شد. بعد از آن که اکثریت مطلق افراد نیاز خود را به آموزش مشخص کردند از آنها خواسته شد تا موضوعات آموزشی مورد نیاز را مشخص کنند (۱۶). |
پوربختیار |
۱۳۸۴ |
نیازسنجی آموزشی دبیران مقطع متوسطه استان خوزستان |
استفاده از روش پیمایشی برای نظرسنجی (۱۷). |
مرکز آموزش عالی علمی کاربردی شهید هاشمی نژاد |
۱۳۸۴ |
ارزیابی نیازهای آموزشی با تأکید بر روزآمد کردن اطلاعات شغلی |
برای ارزیابی نیازهای آموزشی با تأکید بر روزآمد کردن اطلاعات شغلی، از تجزیه و تحلیل مشاغل استفاده کرد. در این پژوهش بر اساس رستهها و پستهای سازمانی و سپس مشاغلِ درونِ هر یک از واحد های اجرایی، دورههای آموزشی تدوین شد (۱۸). |
مرکز تحقیق و توسعه |
۱۳۸۳ |
برای سنجش نیازهای آموزشی اعضای کمیتههای پژوهشی دانشجویی |
استفاده از نظرسنجی در قالب پرسش نامه که دانشجویان نیازهای آموزشی خود را در حیطههای مختلف مهارتهای مدیریت اعلام نمودند (۱۹). |
مورگان |
۲۰۰۵ |
نیازسنجی آموزشی مدیران پرستاری در آمریکا |
مشخص گردید با استفاده از روش پانل ماهران نیازهای آموزشی تخصصی همانند مسایل قانونی و اخلاقی در پرستاری و مدیریت نیروی انسانی پرستاری بیش از نیازهای آموزشی عمومی مدیریتی مورد توجه افراد شرکتکننده در پانل بود (۲۰). |
یارمحمدیان و همکاران |
۱۳۸۳ |
نیازسنجی مدیران بیمارستان از طریق فن تحلیل شغل در شهر اصفهان |
در نیازسنجی مدیران بیمارستان در زمینه شرح وظایفشان اطلاعات کافی ندارند و وظایفشان را در اثر تجربهای که در حین مدیریت کسب کردهاند انجام میدهند. هم چنین از اطلاعات علمی و تخصصی در زمینه مدیریت بیمارستان بیبهرهاند و تحصیلات کافی در این زمینه ندارد (۲۱). |
پیره را و سینگ |
۱۹۹۰ |
سنجش نیازهای آموزشی یک شرکت حسابداری در استرالیا |
کارکنان نیاز به آموزش در زمینههای مهارتهای ارتباطی و بین فردی دارند. افزون بر این، آنها در سطح کارکرد ضعف داشتند و باید علاوه بر آموزش ضمن خدمت، با بهکارگیری دورههای آموزش رسمی نیازهای آموزشی آنان را برآورد کرد (۲۲). |
هادیپور و شکوری |
۱۳۸۳ |
بررسی میزان آگاهی زیست محیطی و روشهای بهینه آموزش محیط زیست در زنان خانهدار و آموزگاران زن مقطع ابتدایی شهر اراک |
یافته ها بیانگر لزوم آموزشهای محیط زیستی در جامعه و ضعف میزان اطلاع رسانی است. جامعه آماری، بیاطلاعی و ناآگاهی مردم را مهم ترین عامل ایجاد و پیشرفت معضلات محیط زیستی میداند (۲۳). |
کریمی |
۱۳۸۱ |
بررسی میزان آگاهی های سه گروه از طبقات اجتماعی منطقه خاک سفید تهران |
میزان آشنایی زنان خانهدار با موضوعات محیط زیست و اثرات آن ناچیز است، در حالی که میزان آگاهی معلمان و دانش آموزان از مفهوم کلی محیط زیست بیش تر می باشد (۲۴). |
رزمفر |
۱۳۷۳ |
بررسی نیازهای آموزشی مدیران واحدهای آموزش دانشگاه تهران از طریق سنجش دانش آنان درباره فرایند سازماندهی در مدیریت |
نیازهای آموزشی این افراد عبارت بود از رابطه سازمان رسمی و غیر رسمی، مفهوم و رابطه حیطه نظارت، رابطه حیطه نظارت با میزان پیچیدگی و تنوع کار مدیر، مفهوم قدرت و رابطه آنان با اختیار، مفهوم ستاد و چگونگی اختیار نیروهای ستاد (۲۵). |
علیزاده |
۱۳۷۷ |
بررسی نیازهای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی استان قم |
نیازها به ترتیب عبارتند از آشنایی با مهارتهای انسانی، فنی و ادراکی (۲۶). |
روش تحقیق
پژوهش حاضر از لحاظ پارادایم، کمی، به لحاظ روش اجرا از نوع پیمایشی و با توجه به هدف کاربردی است. مدل مناسب جهت انجام نیازسنجی آموزشی مدلی است که پاسخگوی الزامات خارجی و داخلی سازمانها در شرایط متحول کنونی باشد. یکی از این مدلها، مدل نیازسنجی (Developing a curriculum) DACUM است که روشی مؤثر برای تجزیه و تحلیل یک شغل یا حرفه میباشد که مبتنی بر فرضیات و منطقهای زیر است:
روش DACUM به دلایل مختلفی منحصربفرد است. چرا که در مقایسه با مصاحبه و مشاهده از مزایای بیشتری برخوردار است و قابلیت ترکیب جنبههای مختلف یک تحقیق را دارا میباشد. این روش به طرز گستردهای در ایالات متحده آمریکا، کانادا و تعداد دیگری از کشورها مورد استفاده قرار میگیرد؛ چرا که فرآیندی بسیار موثر، کارا و سریع است و از هزینه کمی برخوردار است (۲۷). این روش توسط رابرت. ای. نورتون در سال 1994 به صورت کارگاهی متداول و مورد استفاده قرار گرفت و در کشورهای مختلفی از جمله امریکا، استرالیا، کانادا، چین، آلمـان، ژاپن و ... متداول شد. شرکتهای هوندا، بویینگ، اریکسون، جاندیر، موتورولا و ... استفاده از این روش را به منظور تجزیه و تحلیل مشاغل در دستور کار خود قرار دادهاند.
جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کارکنان مرد و زن شاغل در شهرداری منطقه 2 تهران است که تعداد کل آنها 1331 نفر بوده است که جهت تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد ۳۱۰ نفر انتخاب شدند (۲۸). در این روش، محاسبات مربوط به جامعه و نمونه آماری با پیش فرضهای مشخص صورت گرفته است و محقق به سهولت قادر به انتخاب نمونه مورد نظر خواهد بود. به منظور جداسازی و انتخاب کارکنان خبره، از فرمهای ارزش یابی ادواری شهرداری استفاده گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط اعضای هیات علمی گروه مدیریت محیط زیست دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، برخی از دانشجویان دکتری رشته مدیریت محیط زیست و نیز کارشناسان تایید شد. خاطر نشان میگردد افراد مذکور همگی دارای سوابق مشخص در زمینه آموزش و برنامهریزی محیط زیست و دارای تالیفات و تحقیقات معتبر بودهاند (۱۰ نفر).
پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 محاسبه گردید.
در این تحقیق ضریب آلفای کرونباخ با استفاده از فرمول زیر برآورد میشود:
که در این فرمول a برآورد اعتبار آزمون، j تعداد سوالات آزمون، واریانس زیر مجموعه jام و واریانس کل آزمون است.
دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار MATLAB مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
معیارهای انتخاب شده، براساس دستورالعمل مدل نیازسنجی مورد استفاده بودهاند. در زمینه میزان و لزوم آشنایی کارکنان بخش های مختلف شهرداری با مقولههای محیط زیستی، با توجه به مصوبه هیات وزیران در خصوص لزوم آرایه آموزههای محیط زیستی به کارکنان دولت و نیز با توجه به آییننامه اداره سبز، تمامی کارکنان شاغل در بخشهای دولتی باید در آموزشهای ضمن خدمت اقدام به گذراندن این نوع دورههای آموزشی نمایند.
بدین منظور پرسش نامههای کیفی طراحی گردیده است تا پرسش شونده اقدام به پاسخدهی نماید. روش تحلیل پرسش نامه براساس طیف لیکرت بوده و حداقل نمره قبولی مستلزم پاسخ به نیمی از سوالات در زمینه مورد نظر است.
هم چنین، به منظور اجتناب از پاسخ های تصادفی و غیرمسوولانه، اقدام به طراحی سوالات تکراری و یا مشابه گردید تا میزان خطا در پاسخدهی به حداقل برسد.
به منظور تدوین برنامه آموزشی، محتوای برنامههای آموزشی در ۱۳ کشور مختلف (کانادا، آمریکا، سوئد، آلمان، ترکیه، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، فرانسه، استرالیا، ایسلند، برزیل و ژاپن) مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. در ادامه، جنبههای مشترک در برنامههای آموزشی کشورهای مورد اشاره استخراج گردید و با معیارهای داخلی و نیازهای کارکنان که از تحقیق حاضر به دست آمده بود، تطبیق و ترکیب داده شد.
اصول کلی روش آموزشی پیشنهادی برای کارکنان که در برگیرنده شیوه تدریس و یادگیری موثر است، با استفاده از نام اختصاری ASPIRE به شرح زیر است:
یافتهها
سن
سن به عنوان یک متغیر طبیعی و جمعیتی در دیدگاهها و نظرات افراد اثرات غیرقابل انکاری دارد و انسانها براساس ویژگیهای سنیشان دارای دیدگاههای متفاوتی هستند. لذا در نخستین گام سن افراد پاسخ گو مورد سنجش قرار گرفت. میانگین سن افراد مورد مطالعه در تحقیق حاضر 5/35 سال برآورد شد. این امر بیان گر جوان بودن کارمندان شاغل و نیروی جوان حاضر در این سازمان بود (جدول ۲).
جدول 2- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه بر اساس سن (310n=)
Table 2- Distribution of subjects based on age (n =310)
گروههای سنی |
فراوانی |
درصد |
درصد تجمعی |
22 تا 32 سال |
94 |
3/30 |
3/30 |
32 تا 42 سال |
164 |
9/52 |
2/83 |
42 تا 52 سال |
31 |
4/9 |
6/92 |
52 سال به بالا |
21 |
4/7 |
100 |
مجموع |
310 |
100 |
|
میانگین: 5/35 انحراف معیار: 74/6 مینیمم: 22 سال ماکزیمم: 58 سال |
جنسیت
جنسیت بهعنوان یک متغیر طبیعی و جمعیتشناختی بهصورت غیرمستقیم بر نوع فعالیت افراد تاثیرگذار میباشد. همان طور که در جدول (۳) ملاحظه میگردد 6/61 درصد از افراد شرکت کننده در تحقیق را مردان تشکیل میدهند و تنها 4/38 درصد پاسخ گویان زن هستند.
جدول 3- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه بر اساس جنسیت(310n=)
Table 3- Distribution of subjects by gender (n =310)
جنسیت |
فراوانی |
درصد |
مرد |
191 |
6/61 |
زن |
119 |
4/38 |
مجموع |
310 |
100 |
مد: مرد |
سطح تحصیلات
با دگرگونی در ساختار جوامع و ایجاد جامعهای مبتنی بر روابط ارگانیک و تخصصی شدن امور، توجه به آموزش افزایش یافته، به طوری که میزان تحصیلات میتواند در دیدگاهها و نگرشهای افراد اثرات مستقیم و غیرمستقیمی داشته باشد. همانطور که در جدول (۴) مشاهده میشود، بیش ترین فراوانی در سطح کارشناسی (8/65 درصد) و کارشناسی ارشد (6/22 درصد) میباشد و این امر بیان گر این نکته است که افراد مورد مطالعه از سطح تحصیلات مناسبی برخورداند.
جدول 4- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه بر اساس سطح تحصیلات (310n=)
Table 4- Distribution of subjects based on education level (n =310)
میزان سواد |
فراوانی |
درصد |
درصد تجمعی |
فوق دیپلم |
36 |
6/11 |
6/11 |
کارشناسی |
204 |
8/65 |
4/77 |
کارشناسی ارشد |
70 |
6/22 |
100 |
مجموع |
310 |
100 |
|
مد: کارشناسی |
سابقه خدمت
نتایج تحقیق در خصوص سابقه خدمت کارکنان شهرداری نشان داد که اکثریت افراد مورد مطالعه بین 11 تا 16 سال سابقه خدمت در شهرداری را دارند. هم چنین سابقه خدمت 1 تا 6 سال در رده بعدی قرار گرفت که با توجه به جوان بودن کارکنان میتوان به این امر پی برد. (جدول ۵).
جدول 5- توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه بر اساس سابقه خدمت(310n=)
Table 5- Distribution of subjects based on the years of service (n =310)
سابقه خدمت |
فراوانی |
درصد |
1 تا 6 سال |
93 |
30 |
6 تا 11 سال |
73 |
5/23 |
11 تا 16 سال |
96 |
31 |
بیش تر از 16 سال |
48 |
5/15 |
مجموع |
310 |
100 |
مد: 11 تا 16 سال |
نتایج تحقیق در خصوص اولویتبندی نیازهای شناختی مورد نیاز کارکنان مرد نشان داد که اکثریت در زمینههایی از قبیل آشنایی با آلودگی هوا و منابع آن (میانگین=12/4)، از میان رفتن منابع گیاهی طبیعت، گسترش بیابانها و خشک سالی (میانگین= 4)، آشنایی با عوامل نابودی حیات وحش (جنس، گونه، جمعیتها و ...) (میانگین= 99/3) و آلودگی محیط زیست و انواع آن (میانگین= 98/3) بیش ترین نیاز آموزشی را دارند و در زمینههایی از قبیل مطالعهی آیین نامههای سازمان و آشنایی کامل با آن (میانگین=35/3) و آشنایی با طرح های ارزیابی اثرات زیست محیطی (میانگین = 25/3) کم ترین نیاز آموزشی را دارند (جدول ۶).
جدول 6- اولویتبندی نیازهای شناختی مورد نیاز کارکنان مرد (310n=)
Table 6- Prioritize the cognitive demands required male employees (n =310)
=نیازهای شناختی مورد نیاز |
میانگین |
انحراف معیار |
اولویت |
آشنایی با آلودگی هوا و منابع آن |
12/4 |
92/0 |
1 |
از میان رفتن پوشش گیاهی، گسترش بیابانها و خشک سالی |
4 |
87/0 |
2 |
آشنایی با عوامل نابودی حیات وحش (جنس، گونه، جمعیتها و ...) |
99/3 |
2/1 |
3 |
آلودگی محیط زیست و انواع آن |
98/3 |
1 |
4 |
آشنایی با اثرات ازدیاد جمعیت بر محیط زیست |
87/3 |
05/1 |
5 |
آشنایی با شیوههای حفاظت از محیط زیست و پیش گیری از تخریب |
87/3 |
17/1 |
6 |
آشنایی با بیماریهای ناشی از آلودگیهای محیط زیست |
87/3 |
17/1 |
7 |
آشنایی با عوامل تخریب لایه ازن |
86/3 |
27/1 |
8 |
آشنایی با اثرات گازهای گل خانهای |
86/3 |
27/1 |
9 |
معضلات محیطزیستی (جهانی و ملی)، دلایل پیدایش آنها، اثرات آن ها و عوامل اجتماعی |
74/3 |
2/1 |
10 |
آشنایی با آلودگی صوتی و منابع آن |
74/3 |
2/1 |
11 |
آشنایی با فرسایش و آلودگی خاک |
73/3 |
4/1 |
12 |
آشنایی با اثرات بارانهای اسیدی |
73/3 |
4/1 |
13 |
آشنایی با شیوههای تولید و انتشار زباله و فاضلاب |
61/3 |
41/1 |
14 |
برگزاری منظم نشستها و شرکت پویا در آنها |
51/3 |
23/1 |
15 |
آشنایی با سند مدیریت زیست محیطی |
5/3 |
33/1 |
16 |
آشنایی با مبانی، واژهها و مفاهیم مهم محیطزیستی |
48/3 |
59/1 |
17 |
آشنایی با زیرساختهای شهری |
38/3 |
02/1 |
18 |
آشنایی با قانون مدیریت محیط زیست شهری و منابع طبیعی |
38/3 |
33/1 |
19 |
آشنایی با ساختار و عمل کرد سازمان محیط زیست |
38/3 |
33/1 |
20 |
آشنایی با مواد زاید خطرناک (شامل زبالههای اتمی) |
37/3 |
59/1 |
21 |
مطالعهی آییننامههای سازمان و آشنایی کامل با آن |
35/3 |
33/1 |
22 |
آشنایی با طرح های ارزیابی اثرات زیست محیطی |
25/3 |
21/1 |
23 |
نتایج تحقیق در خصوص اولویتبندی نیازهای شناختی مورد نیاز کارکنان زن نشان داد که اکثریت در زمینههایی از قبیل معضلات محیطزیستی (جهانی و ملی)، دلایل پیدایش آنها، اثرات آن ها و عوامل اجتماعی (میانگین=41/4)، آلودگی محیط زیست و انواع آن (میانگین= 22/4)، آشنایی با شیوههای حفاظت از محیط زیست و پیش گیری از تخریب آن (میانگین= 2/4) و آشنایی با اثرات گازهای گل خانهای (میانگین= 82/3) بیش ترین نیاز آموزشی را دارند و در زمینههایی از قبیل آشنایی با سند مدیریت زیست محیطی (میانگین=98/2) و آشنایی با شیوههای تولید و انتشار زباله و فاضلاب (میانگین = 8/2) کم ترین نیاز آموزشی را دارند (جدول ۷).
جدول 7- اولویتبندی نیازهای شناختی مورد نیاز کارکنان زن (310n=)
Table 7- Prioritize the cognitive demands required female employees (n =310)
نیازهای شناختی مورد نیاز |
میانگین |
انحراف معیار |
اولویت |
معضلات محیطزیستی (جهانی و ملی) دلایل پیدایش آنها، اثرات آن ها و عوام اجتماعی |
41/4 |
8/0 |
1 |
آلودگی محیط زیست و انواع آن |
22/4 |
97/0 |
2 |
آشنایی با شیوههای حفاظت از محیط زیست و پیش گیری از تخریب آن |
2/4 |
75/0 |
3 |
آشنایی با اثرات گازهای گل خانهای |
82/3 |
75/0 |
4 |
از میان رفتن پوشش گیاهی، گسترش بیابانها و خشک سالی |
8/3 |
99/0 |
5 |
آشنایی با مبانی، واژهها و مفاهیم مهم محیطزیستی |
8/3 |
98/0 |
6 |
آشنایی با اثرات بارانهای اسیدی |
62/3 |
03/1 |
7 |
آشنایی با عوامل تخریب لایه ازن |
62/3 |
03/1 |
8 |
آشنایی با عوامل نابودی حیات وحش (جنس، گونه، جمعیتها و ...) |
61/3 |
48/0 |
9 |
آشنایی با آلودگی هوا و منابع آن |
42/3 |
78/0 |
10 |
آشنایی با فرسایش و آلودگی خاک |
42/3 |
78/0 |
11 |
آشنایی با بیماریهای ناشی از آلودگیهای محیط زیست |
41/3 |
8/0 |
12 |
آشنایی با اثرات ازدیاد جمعیت بر محیط زیست |
41/3 |
79/0 |
13 |
آشنایی با قانون مدیریت محیط زیست شهری و منابع طبیعی |
41/3 |
1/1 |
14 |
برگزاری منظم نشستها و شرکت پویا در آنها |
4/3 |
49/0 |
15 |
آشنایی با آلودگی صوتی و منابع آن |
22/3 |
97/0 |
16 |
مطالعهی آییننامههای سازمان و آشنایی کامل با آن |
21/3 |
73/0 |
17 |
آشنایی با زیرساختهای شهری |
2/3 |
75/0 |
18 |
آشنایی با طرح های ارزیابی اثرات زیست محیطی |
2/3 |
99/0 |
19 |
آشنایی با ساختار و عمل کرد سازمان محیط زیست |
1/3 |
1/1 |
20 |
آشنایی با مواد زاید خطرناک (شامل زبالههای اتمی) |
01/3 |
11/1 |
21 |
آشنایی با سند مدیریت زیست محیطی |
98/2 |
1/1 |
22 |
آشنایی با شیوههای تولید و انتشار زباله و فاضلاب |
8/2 |
76/0 |
23 |
نتایج تحقیق در خصوص اولویتبندی نیازهای عاطفی و اجتماعی کارکنان مرد نشان داد، که طبق نظر اکثریت، احساس مسوولیت برای مشارکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی (میانگین= 99/3)، ایجاد خلاقیت در سازمان یا تشویق کارکنان به کارهای گروهی (میانگین = 89/3)، ایجاد رابطهای دوستانه و قدرت مند بین کارکنان و طبیعت (میانگین=77/3) و ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی (میانگین = 76/3) بیش ترین نیاز آموزشی و در زمینههایی از قبیل درک بهتر از حفظ طبیعت و معضلات محیطزیستی، بالا بردن سطح قضاوت اخلاقی کارکنان از نقطه نظر بومشناختی (میانگین=49/3)، اجرای کارگاههای آموزش عملی محیطزیستی (میانگین=38/3) و تلاش برای عضویت در کارهای فوق برنامه محیطزیستی (میانگین=34/3) کم ترین نیاز آموزشی را دارند (جدول ۸).
جدول 8- اولویتبندی نیازهای عاطفی و اجتماعی کارکنان مرد (310n=)
Table 8- Prioritize the social and emotional needs of male employees (n =310)
نیازهای عاطفی و اجتماعی |
میانگین |
انحراف معیار |
اولویت |
احساس مسؤولیت برای مشارکت فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی |
99/3 |
12/1 |
1 |
ایجاد خلاقیت در سازمان یا تشویق کارکنان به کارهای گروهی |
89/3 |
93/0 |
2 |
ایجاد رابطهای دوستانه و قدرت مند بین کارکنان و طبیعت |
77/3 |
97/0 |
3 |
ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی |
76/3 |
3/1 |
4 |
داشتن ارتباط بیش تر کارکنان، مسوولین و سازمانهای ذیربط |
74/3 |
96/0 |
5 |
ایجاد حساسیت محیطزیستی، افزایش مشارکت کارکنان و ارتقاء انگیزهی آموزشی محیط زیست |
6/3 |
78/0 |
6 |
افزایش اعتماد به نفس، کسب مهارتهای علمی و فعالیت های مسوولانه کارشناسان |
6/3 |
99/0 |
7 |
الگو برداری و اجرای مهارتهای محیطزیستی از کشورهای دیگر |
58/3 |
21/1 |
8 |
اجرای مسابقات تحقیقاتی در رابطه با محیط زیست |
49/3 |
99/0 |
9 |
برپایی برنامه های آموزشی محیط زیست خارج از سازمان |
49/3 |
98/0 |
10 |
درک بهتر از حفظ طبیعت و معضلات محیطزیستی و بالا بردن سطح قضاوت اخلاقی کارکنان از نقطه نظر بوم شناختی |
49/3 |
1/1 |
11 |
اجرای کارگاههای آموزش عملی محیطزیستی |
38/3 |
11/1 |
12 |
تلاش برای عضویت در کارهای فوق برنامه محیطزیستی |
34/3 |
31/1 |
13 |
نتایج تحقیق در خصوص اولویتبندی نیازهای عاطفی و اجتماعی کارکنان زن نشان داد، که طبق نظر اکثریت، تلاش برای عضویت در کارهای فوق برنامه محیطزیستی (میانگین= 21/4)، احساس مسوولیت برای مشارکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی (میانگین = 21/4)، ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی، برپایی برنامههای آموزشی محیط زیست خارج از سازمان و افزایش اعتماد به نفس، کسب
مهارتهای علمی و فعالیتهای مسوولانه کارشناسان (میانگین=01/4) بیش ترین نیاز آموزشی و در زمینههایی از قبیل درک بهتر از حفظ طبیعت و معضلات محیطزیستی بالا بردن سطح قضاوت اخلاقی کارکنان از نقطه نظر بومشناختی (میانگین=41/3) و اجرای مسابقات تحقیقاتی در رابطه با محیط زیست (میانگین=19/3) کم ترین نیاز آموزشی را دارند (جدول ۹).
جدول 9- اولویتبندی نیازهای عاطفی و اجتماعی کارکنان زن (310n=)
Table 9- Prioritize the social and emotional needs of female employees (n =310)
نیازهای عاطفی و اجتماعی |
میانگین |
انحراف معیار |
اولویت |
تلاش برای عضویت در کارهای فوق برنامه محیطزیستی |
21/4 |
98/0 |
1 |
احساس مسؤولیت برای مشارکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی |
21/4 |
78/0 |
2 |
ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی |
01/4 |
89/0 |
3 |
برپایی برنامه های آموزشی محیط زیست خارج از سازمان |
01/4 |
77/0 |
4 |
افزایش اعتماد به نفس، کسب مهارتهای علمی و فعالیت های مسوولانه کارشناسان |
01/4 |
75/0 |
5 |
داشتن ارتباط بیش تر کارکنان، مسوولین و سازمانهای ذیربط |
81/3 |
17/1 |
6 |
الگو برداری و اجرای مهارتهای محیطزیستی از کشورهای دیگر |
8/3 |
98/0 |
7 |
ایجاد حساسیت محیطزیستی، افزایش مشارکت کارکنان و ارتقاء انگیزه آموزشی محیط زیست |
8/3 |
98/0 |
8 |
ایجاد رابطهای دوستانه و قدرت مند بین کارکنان و طبیعت |
61/3 |
48/0 |
9 |
ایجاد خلاقیت در سازمان یا تشویق کارکنان به کارهای گروهی |
61/3 |
49/0 |
10 |
اجرای کارگاههای آموزش عملی محیطزیستی |
6/3 |
52/0 |
11 |
درک بهتر از حفظ طبیعت و معضلات محیطزیستی و بالا بردن سطح قضاوت اخلاقی کارکنان از نقطه نظر بوم شناختی |
41/3 |
8/0 |
12 |
اجرای مسابقات تحقیقاتی در رابطه با محیط زیست |
19/3 |
76/0 |
13 |
مقایسه کارکنان با تحصیلات متفاوت از نظر نیازهای آموزشی
به منظور مقایسه کارکنان با تحصیلات متفاوت از نظر نیازهای آموزشی از آزمون F استفاده گردید. همان طور که در جدول (۱۰) ملاحظه میگردد تفاوت معنیداری بین افراد وجود دارد، بدین معنی که کارکنان با تحصیلات فوق دیپلم نیاز آموزشی بالاتری نسبت به دو گروه دیگر دارند. هم چنین از نظر نیازهای آموزشی افراد با تحصیلات کارشناسی نیاز آموزشی بیش تری نسبت به کارشناس ارشدها دارا می باشند.
جدول 10- مقایسه کارکنان با تحصیلات متفاوت از نظر نیازهای آموزشی (310n=)
Table 10- Comparing the different educational levels in terms of staff training needs (n =310)
متغیر |
گروهها |
میانگین |
انحراف معیار |
F |
Sig. |
نیاز آموزشی |
فوق دیپلم |
27/165 |
43/5 |
83/33 |
000/0 |
کارشناسی |
46/131 |
22 |
|||
کارشناسی ارشد |
8/111 |
14/55 |
|||
|
05/0 p≤ |
به منظور مقایسه کارکنان زن و مرد از نظر نیازهای آموزشی از آزمون T استفاده گردید. همان طور که در جدول (۱۱) ملاحظه میگردد، تفاوت معنیداری بین افراد وجود دارد، بدین معنی که مردان نیاز آموزشی بالاتری نسبت به زنان دارند.
جدول 11- مقایسه کارکنان زن و مرد از نظر نیازهای آموزشی (310n=)
Table 11- Compare the different educational levels in terms of staff training needs (n =310)
متغیر |
گروهها |
میانگین |
انحراف معیار |
T |
Sig. |
نیاز آموزشی |
زن |
44/129 |
31/24 |
59/0- |
002/0 |
مرد |
88/133 |
2/40 |
|||
|
05/0 p≤ |
بر این اساس، الگوی آموزشی به همراه اولویت برنامهها برای گروه های جنسیتی و با توجه به سطح تحصیلات کارکنان به
شرح زیر ارایه میگردد.
شکل 1- نمایه میزان و اولویت برنامههای آموزشی ویژه کارکنان شهرداری منطقه ۲
Figure 1- profile and priority of training programs for staff of District 2.
جدول 12- شماره و عنوان برنامههای اولویتدار برای آموزش کارکنان
Table 12- Number and title of the priority programs for staff training
شماره برنامه |
عنوان برنامه |
۱ |
تلاش برای عضویت در کارهای فوق برنامه (نیاز شناختی) |
۲ |
احساس مسؤولیت برای مشارکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی (نیاز اجتماعی) |
۳ |
ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی (نیاز شناختی) |
۴ |
برپایی برنامه های آموزشی محیط زیست خارج از سازمان (نیاز اجتماعی) |
۵ |
افزایش اعتماد به نفس، کسب مهارتهای علمی و فعالیت های مسوولانه کارشناسان (نیاز شناختی) |
۶ |
داشتن ارتباط بیش تر کارکنان، مسوولین و سازمان های ذیربط (نیاز اجتماعی) |
۷ |
الگو برداری و اجرای مهارتهای محیطزیستی از کشورهای دیگر (نیاز شناختی) |
۸ |
ایجاد حساسیت محیطزیستی، افزایش مشارکت کارکنان و ارتقاء انگیزه آموزشی محیط زیست (نیاز عاطفی و اجتماعی) |
۹ |
ایجاد خلاقیت در سازمان یا تشویق کارکنان به کارهای گروهی (نیاز اجتماعی و شناختی) |
۱۰ |
ایجاد رابطهای دوستانه و قدرت مند بین کارکنان و طبیعت (نیاز شناختی و عاطفی) |
بحث و نتیجهگیری
نتایج نشان داد میانگین سنی کارکنان 5/35 سال میباشد که بیان گر جوان بودن نیروی انسانی حاضر در شهرداریها میباشد. سن به عنوان یک متغیر طبیعی و جمعیتی در دیدگاهها و نظرات افراد اثرات غیرقابل انکاری دارد و انسان بر اساس ویژگیهای سنیشان دارای دیدگاههای متفاوتی می باشد. هم چنین یافتهها نشان داد که سطح تحصیلات اکثر افراد مورد مطالعه کارشناسی ارشد است. بر پایه یافتهها 6/61 درصد افراد مورد مطالعه مرد هستند. در خصوص سابقه خدمت کارکنان شهرداری باید عنوان داشت که اکثریت افراد مورد مطالعه بین 11 تا 16 سال سابقه خدمت در شهرداری دارند، که بیان گر سابقه کاری مناسب کارکنان میباشد.
بر پایه نتایج، کارکنان مرد در زمینههایی از قبیل آشنایی با آلودگی هوا و منابع آن، از میان رفتن پوشش گیاهی، گسترش بیابانها و خشک سالی، آشنایی با عوامل نابودی حیات وحش (جنس، گونه، جمعیتها و ...) و آلودگی محیط زیست و انواع آن بیش ترین نیاز آموزشی شناختی و در زمینههایی از قبیل؛ مطالعهی آییننامههای سازمان و آشنایی کامل با آن و آشنایی با طرحهای ارزیابی اثرات زیست محیطی کم ترین نیاز آموزشی را دارند. هم چنین نتایج تحقیق در خصوص نیازهای شناختی مورد نیاز کارکنان زن نیز نشان داد که آن ها در زمینههایی از قبیل معضلات محیطزیستی (جهانی و ملی) دلایل پیدایش آنها، اثرات آن ها و عوامل اجتماعی، آلودگی محیط زیست و انواع آن، آشنایی با شیوههای حفاظت از محیط زیست و پیش گیری از تخریب آن و آشنایی با اثرات گازهای گل خانهای بیش ترین نیاز آموزشی و در زمینههایی از قبیل آشنایی با سند مدیریت زیست محیطی و آشنایی با شیوههای تولید و انتشار زباله و فاضلاب کم ترین نیاز آموزشی را دارند.
بر پایه نتایج، کارکنان مرد در زمینههایی از قبیل احساس مسؤولیت برای مشارکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی، ایجاد خلاقیت در سازمان یا تشویق کارکنان به کارهای گروهی، ایجاد رابطهای دوستانه و قدرت مند بین کارکنان و طبیعت و ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی، بیش ترین نیازهای عاطفی و اجتماعی و در زمینههایی از قبیل درک
بهتر از حفظ طبیعت و معضلات محیطزیستی، بالا بردن سطح قضاوت اخلاقی کارکنان از نقطه نظر بومشناختی، اجرای کارگاه های آموزش عملی محیطزیستی و تلاش برای عضویت در کارهای فوق برنامه محیطزیستی کم ترین نیاز آموزشی عاطفی و اجتماعی را دارند. از سویی نتایج تحقیق در خصوص نیازهای عاطفی و اجتماعی مورد نیاز کارکنان زن نیز نشان داد که آن ها در زمینههایی از قبیل تلاش برای عضویت در کارهای فوق برنامه محیطزیستی، احساس مسؤولیت برای مشارکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی، ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی، برپایی برنامههای آموزشی محیط زیست خارج از سازمان و افزایش اعتماد به نفس، کسب مهارتهای علمی و فعالیتهای مسوولانه کارشناسان، بیش ترین نیاز آموزشی و در زمینههایی از قبیل درک بهتر از حفظ طبیعت و معضلات محیطزیستی، بالا بردن سطح قضاوت اخلاقی کارکنان از نقطه نظر بومشناختی و اجرای مسابقات تحقیقاتی در رابطه با محیط زیست کم ترین نیاز آموزشی را دارند.
ملاحظات و پیشنهادات
ü با توجه به جوان بودن و سطح تحصیلات نیروی انسانی حاضر در شهرداری منطقه تهران پیشنهاد میگردد که از این نیروی جوان میتوان در جهت بهبود میزان دانش و آگاهی محیطزیستی آنان بهره جست، لذا لازم است تدابیری اندیشیده شود که آموزشهای لازم در این زمینه انجام گیرد.
ü توجه به این که کارکنان با تحصیلات فوق دیپلم نیاز آموزشی بالاتری نسبت به کارکنان با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند، پیشنهاد میشود که کلاسهای آموزشی بیش تری برای کارکنان با تحصیلات فوق دیپلم برگزار گردد، البته شایان ذکر است که در صورت مهیا بودن شرایط، اتخاذ شرایطی که بتوان کارکنان فوق دیپلم را جداگانه آموزش داد میتواند در این زمینه کمک شایانی نماید.
ü نیاز آموزشی کارکنان مرد شاغل در شهرداری منطقه ۲ تهران، بیش از کارکنان زن است.
همان طور که در شکل (۱) و جدول (12) مشخص شده است، اولویت برنامهها برای زنان و مردان و براساس مدارک تحصیلی متفاوت است. بدین صورت که برای زنان در مقطع کاردانی، برنامههای دارای اولویت عبارتند از:
تلاش برای عضویت در کارهای فوق برنامه، احساس مسؤولیت برای مشارکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی، ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی، برپایی برنامه های آموزشی محیط زیست خارج از سازمان، داشتن ارتباط بیش تر کارکنان، مسوولین و سازمان های ذیربط، ایجاد حساسیت محیطزیستی، افزایش مشارکت کارکنان و ارتقاء انگیزه آموزشی محیط زیست.
و این در حالیست که برای مردان در مقطع کاردانی، برنامههای اولویتدار عبارتند از:
احساس مسؤولیت برای مشارکت فعالانه در زمینه حفاظت از محیط زیست و حل معضلات محیطزیستی و احترام به اخلاق محیطزیستی؛ ارضای حس کنجکاوی و ماجراجویی؛ داشتن ارتباط بیش تر کارکنان، مسوولین و سازمان های ذیربط، ایجاد حساسیت محیطزیستی، افزایش مشارکت کارکنان و ارتقاء انگیزه آموزشی محیط زیست، ایجاد خلاقیت در سازمان یا تشویق کارکنان به کارهای گروهی و ایجاد رابطهای دوستانه و قدرت مند بین کارکنان و طبیعت.
از سوی دیگر، تعداد برنامههای اولویتدار با افزایش مدرک تحصیلی (کارشناسی ارشد) کم تر میگردد.
Reference
1- کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
2- استادیار دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران. *(مسوول مکاتبات)
3- استادیار دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
4- استادیار دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
1- MSc., Environmental Management, Faculty of Environment and Energy, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
2- Assistant Prof, Department of Environment, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
* (Corresponding Authors)
3- Assistant Professor School of Marine Science and Technology, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran.
4- Assistant Prof, Faculty of Environment and Energy, Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran, Tehran, Iran.