نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران
2 دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی
3 استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی (نویسنده مسول)
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورهبیست و دوم، شماره نه، آذر ماه 99
ارزیابی تابآوری شهر ایرانی- اسلامی اردبیل و رتبهبندی مناطق پنجگانه آن
با استفاده از مدل کوپراس
کرامتالله زیاری[1]
اصغر پاشازاده[2]
محمدحسن یزدانی[3]*
asgharpasha65@gmail.com
تاریخ دریافت:16/09/97 |
تاریخ پذیرش: 21/03/98 |
چکیده
زمینه و هدف: امروزه تابآوری شهرها یکی از مهمترین مباحث نوین مدیریت و برنامهریزی شهری است. شهرهای اسلامی هم با توجه به اصول دین اسلام و فقه اسلامی، از این قاعده مستثنی نیستند و بایستی تابآوری آنها در ابعاد انسانی، آنهم بهخاطر انس با آموزههای دینی، نمود خاصی داشته باشد. از همینرو، هدف این پژوهش سنجش میزان تابآوری شهر ایرانی- اسلامی اردبیل و رتبهبندی مناطق شهری آن است.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان شاغل در شهرداریهای پنچگانه شهر اردبیل تشکیل دادند که به روش نمونهگیری گلوله برفی و به صورت هدفمند تعداد 50 نفر از آنها انتخاب و پرسشنامه تحقیق تکمیل شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای ArcGIS، SPSS، Excel و مدل تصمیمگیری چندمتغیره کوپراس (KOPRAS) استفاده شده است.
یافتهها: میزان تابآوری شهر اردبیل 66/4 به دست آمده که حد متوسط را نشان میدهد. همچنین رتبهبندی مناطق پنجگانه شهر اردبیل براساس مدل کوپراس به ترتیب مناطق دو، سه، یک، پنج و چهار بوده است. از نظر سطحبندی در روش تحلیل خوشهای، منطقه دو در سطح تابآوری متوسط و بقیه مناطق در سطح تابآوری ضعیف قرار گرفتند. نهایتاً، ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ارتباط معکوسی بین بعد معنوی با سایر ابعاد تابآوری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتیجه اینکه به لحاظ کالبدی، مناطق تازهساخت و برنامهریزیشده، تابآورتر میباشند، درحالی که در بعد انسانی و معنوی، مناطق قدیمی و بافت فرسوده، با مردمان بومی و معتقد به آموزههای دینی، تابآورتر هستند.
واژگان کلیدی: تابآوری شهری، شهرهای اسلامی، مناطق شهری، مدل کوپراس، شهر اردبیل.
J. Env. Sci. Tech., Vol 22, No.9,November, 2021
|
Evaluation of Ardebil Iranian-Islamic City Resilience and its Five Regions Ranking by Using KOPRAS Model
Kermatollah. Ziari[4]
Asghar Pashazadeh[5]
Mohammad Hasan. Yazdani[6]*
asgharpasha65@gmail.com
Accepted: 2019.04.12 |
Received: 2018.12.07 |
Abstract
Background and Objective: Today, urban resilience is one of the most important new issues in urban management and planning. Islamic cities are no exception to this rule according to the principles of Islam and Islamic jurisprudence, and their resilience in human dimensions, especially for the sake of familiarity with religious teachings, should have a special appearance. Therefore, the purpose of this study is to assess the resilience of the Iranian-Islamic city of Ardabil and the ranking of its urban areas.
Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in nature. The statistical population of the study consisted of experts working in the five municipalities of Ardabil, which was selected by snowball sampling method and 50 of them were purposefully selected and the research questionnaire was completed and to analyze the data from software ArcGIS, SPSS, Excel and KOPRAS multivariate decision making software are used.
Results: The resilience rate of Ardabil city is 4.66, which shows the average. Also, the ranking of the five regions of Ardabil city based on the Coopras model has been regions two, three, one, five and four, respectively. In terms of leveling in the cluster analysis method, region two was at the level of moderate productivity and the rest of the regions were at the level of low productivity. Finally, Pearson correlation coefficient showed that there is an inverse relationship between the spiritual dimension and other dimensions of resilience.
Discussion & Conclusion: The result is that physically, newly constructed and planned areas are more resilient, while in the human and spiritual dimensions, old areas and worn-out areas are inhabited by indigenous peoples who believe in religious teachings., are more resilient.
Keywords: Urban Resilience, Islamic Cities, Urban Regions, KOPRASModel, Ardebil City
مقدمه
امروزه دولتها برای کاهش اثر مخاطرات و در مقابل تحقق پایداری، راهبردهای متنوعی در پیش میگیرند که یکی از آنها، تابآوری است (1). اصطلاح تابآوری بهعنوان یک چارچوب، به مفهومی برمیگردد که به راحتى میتواند با تمامی مراحل و بخشهاى سوانح و مدیریت بحران ارتباط پیدا کند (2). چراکه سوانح چالش اساسی در دستیابی به توسعه پایدار جوامع انسانی هستند. شناخت شیوههای دستیابی به پایداری به وسیله الگوهای مختلف کاهش آسیبپذیری در برنامهریزی و مدیریت سوانح وارد شده و جایگاه مناسبی در سیاستگذاریهای ملی هر کشور باز کرده است تا شرایط مطلوبی را برای کاهش کارآمد و موثرتر خطرها در سطوح مختلف مدیریت سوانح ایجاد کند (3). تابآوری در مقابل مخاطرات، برایندی از عوامل مختلف است، طیفی از عوامل که شامل شرایط مکانهای جغرافیایی است که مخاطرهای خاص را تولید میکنند. مکانهای جغرافیایی با توجه به وضعیت مورفولوژیکی، آب و هوایی، سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی تابآوری متفاوتی در برابر مخاطرات دارند (4).
اصطلاح تابآوری در سالهای اخیر به طور جدی مطرح شده است، بهگونهای که چارچوب کاری هیوگو (Hugo Framework) برای سالهای 2005 تا 2015 به تصویب استراتژی بینالمللی کاهش بحران سازمان ملل متحد رسید، که خود حرکتی مثبت در زمینه تابآوری محسوب میشود. از زمان تصویب این لایحه قانونی، هدف اصلی برنامهریزی برای مخاطره و کاهش خطر بحران، بهنحوی بارز به سمت تمرکز روی ایجاد تابآوری در جوامع گرایش پیدا کرده است (5). بنا به برخی منابع، اولین کاربرد از واژه تابآوری در آثار علمی مربوط به سال 1818 میلادی توسط تردگلد (Tredgold) بوده که برای توصیف مقاومت ملک چوبی به کار برده، اما اولین کاربرد جدی استفاده از کلمه تابآوری، در فنون مهندسی بوده که در سال 1858 توسط مهندس اسکاتلندی رنکین (Rankin) برای توصیف قدرت و نرمی محورهای فولادی مورد استفاده قرار گرفته است (6). همچنین برخی میگویند این واژه برای اولینبار در فیزیک و ریاضیات در جهت تشریح قابلیت برخی از مواد خاص برای برگشت به شکل عادی خود، هنگام جابهجایی، مورد استفاده قرار گرفت (7). برخی هم با مطالعات مبانی نظری بیان میکنند که مطالعه تابآوری از شیوههای روانشناسی و روانپزشکی دهه 1940 استنتاج شده، که قسمت عمده آن توسط گرامزی (Gramsci)، ورنر (Werner) و اسمیت (Smith) توسعه یافته است (8). نهایتاً اینکه به استناد بسیاری از منابع اصطلاح تابآوری را نخستینبار هولینگ (Holling) به عنوان پدر تابآوری در مقالهای با عنوان "تابآوری و پایداری سیستمهای اکولوژیکی" در سال 1973 با دیدگاه محیط زیستی مطرح کرده است و از آن زمان به بعد از طرق مختلف بر علومی مانند مدیریت بلایا، روانشناسی و اکولوژی تأثیر گذاشته است (9). در سالهای اخیر تابآوری وارد مطالعات اجتماعی و شهری شده است (10). در سه دهه اخیر (1990 تا 2010) تابآوری در علوم مختلف به کار گرفته شده است (11). در زمینه شهرسازی و برنامهریزی شهری، تابآوری برای اولینبار در طرح هیگو 2005 مطرح شد و از آن به بعد به صورت گسترده استفاده شد. در ایران نیز رضایی (1389) در رساله خود، تابآوری تهران را بررسی کرده است. اما در خصوص تابآوری شهرهای اسلامی تنها یکی دو مورد پژوهش انجام گرفته است. بهگونهای که فرزادبهتاش و همکاران (1391) در پژوهشی تحت عنوان "تبیین ابعاد و مؤلفههای تابآوری شهرهای اسلامی" برای بررسی تابآوری شهری (ظرفیت تحمل شهر در ابعاد مادی و معنوی) از الگوی ارزیابی ظرفیت با رویکرد مبتنی بر نگرش سیستمی استفاده کرده است. این پژوهش با بررسی ارتباط میان تابآوری، آسیبپذیری و ظرفیت انطباق و سازگاری، ابعاد و مؤلفههایی را برای تابآوری شهرهای اسلامی پیشنهاد کرده است (12). در تحقیق دیگر، یزدانی و پاشازاده (1397)، "سنجش تابآوری شهر ایرانی- اسلامی تبریز" مورد مطالعه قرار دادهاند. یافتههای پژوهش آنها نشان داده که، میزان تابآوری شهر تبریز پایینتر از حد متوسط است و منطقه یک بالاترین مقدار را در معیارهای تابآوری شهر ایرانی- اسلامی را در بین مناطق شهرداری شهر تبریز دارد و رابطه معکوسی بین بعد معنوی با سایر ابعاد تابآوری (اجتماعی، نهادی و کالبدی) وجود دارد (13). با عنایت به مطالعات یادشده و با توجه به کمبود تحقیق علمی در حوزه تابآوری شهرهای ایرانی- اسلامی در این مقاله تلاش شده است این مهم بصورت پیمایشی و موردی، برای شهر اردبیل که چنین تحقیقی در مورد آن انجام نشده است، مورد ارزیابی قرار گیرد.
لازم بهذکر است که مسایل و موضوعات در مورد شهرهای اسلامی برخی معیارهای خاصی را دارند که آنها را از سایر شهرها مجزا میکند؛ چرا که شهرهای اسلامی براساس ترکیب اصول و ضوابط حقوقی دینی و عوامل محلی شکل گرفتهاند. فقه اسلامی نقش اصلی و مهمی در ساخت شهر اسلامی، آبادی آن، زندگی و سیستم مدیریتی آن داشته است. احکام ساختمانی بر اساس اصول و راهبردهای اسلامی و همچنین ویژگیهای اقلیمی و دسترسی به مصالح ساختمانی و موقعیت مکانی در شکلگیری و طرح کلی و ساختار شهر تأثیر بهسزایی داشته است. شهر اسلامی فقط کالبد نیست و علاوه بر کالبد، دو مقوله یا عنصر مهم دیگر نیز در تعریف شهر اسلامی و تجلی آن دخالت دارند. اصلیترین عنصر، ایمان است. ایمان شهروندان را میتوان مهمترین عامل و عنصر شکل دهنده و تعریف کننده شهر اسلامی نامید. عنصر بعدی قوانین حاکم بر شهر و روابط بین انسانها و طبیعت و آثار انسانی است. نظام اندیشهای متعالی موجود در شهرهای اسلامی مبنای تحقق برنامههای شهرسازی در جوامع اسلامی میباشد که امرزوه این مهم کمرنگ شده است (14).
در این راستا، این مقاله با قراردادن مفاهیم تابآوری و شهر اسلامی در کانون توجه خود، به بررسی و مطالعه تابآوری شهر ایرانی- اسلامی اردبیل در برابر مخاطرات پرداخته است. با توجه به جایگاه ویژه شهر اردبیل در جهان تشیع و نیز قدمت دیرینه و اهمیتی که همواره در میان شهرهای ایرانی- اسلامی داشته است (به عنوان پایتخت حسینیت) و همچنین داشتن شرایط خاص طبیعی و انسانی، مطالعه آن بهعنوان یک شهر اسلامی در امر تابآوری بسیار حائز اهمیت است. چرا که ساکنان چنین شهرهایی بیشتر از سایر شهرها با آموزههای اسلامی در ارتباط هستند و انتظار میرود میزان تابآوری آنها حداقل در بعد انسانی بیشتر باشد. لذا هدف اصلی این تحقیق، ارزیابی ابعاد تابآوری شهرهای ایرانی- اسلامی در شهر اردبیل و مناطق پنجگانه آن است. در این راستا سؤالات اصلی پژوهش حاضر بدین صورت طرح میگردند: وضعیت تابآوری شهر اردبیل چگونه است؟ رتبهبندی و سطحبندی مناطق پنجگانه شهر اردبیل در ابعاد تابآوری شهرهای اسلامی چگونه است؟ و آیا ارتباط معنیداری بین ابعاد تابآوری شهرهای اسلامی در شهر اردبیل وجود دارد؟
روش بررسی
نوع تحقیق حاضر از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف، کاربردی میباشد. برای جمعآوری دادهها از دو روش اسنادی و میدانی بهره گرفته شده است. بهگونهای که ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای، شاخصها و عوامل مؤثر بر تابآوری شهرهای اسلامی شناسایی و بعد از طراحی پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز از جامعهآماری تحقیق یعنی خبرگان و کارشناسان شهرداریهای مناطق شهری اردبیل در تابستان 1397 جمعآوری شد، که در این راستا با عنایت به مشخص نبودن تعداد خبرگان، به روش گلوله برفی و هدفمند 50 کارشناس شاغل در شهرداریهای مناطق شهر اردبیل، انتخاب و پرسشنامه تکمیل شد. از آنجایی که شاخصهای این تحقیق در دو دسته عینی (شاخصهای بعد کالبدی) و ذهنی (شاخصهای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، نهادی و معنوی) قرار داشتند، فلذا برای امتیازدهی به شاخصهای عینی بعد کالبدی (همچون کیفیت ابنیه، وضعیت دسترسیها و فاصله از کاربریهای خطرزا)، از نقشه وضعیت هر شاخص استفاده شد تا امتیازدهی کارشناسان برای شاخصهای عینی در پرسشنامه ارزیابی، بر اساس مشاهده نقشهها باشد که این کار باعث اعتبار بیشتر ارزیابیها شد. در ادامه، دادههای جمعآوری شده از طریق آزمون t تکنمونهای مورد سنجش قرار گرفت و سپس با استفاده از پرسشنامهای تعیین ارجحیت و مدل آنتروپی، وزن نهایی میعارها تعیین شد. در مرحله بعد دادههای بهدست آمده در محیط Excel وارد شد و با استفاده از مدل کوپراس برای رتبهبندی تابآوری مناطق پنجگانه شهر اردبیل استفاده شد. لازم بهذکر است که مدل کوپراس با شش مرحله اجرا، میتواند رتبهبندی کاملی از گزینهها ارائه دهد و قادر است همزمان از معیارهای کمی و کیفی و مثبت و منفی در فرآیند ارزیابی تحقیق استفاده کند و همچنین میتواند درجه اهمیت هر گزینه را تخمین زده و به درصد نشان دهد (15). علاوه براین جهت سطحبندی تابآوری مناطق شهری از روش تحلیل خوشهای در قالب نرمافزار SPSS استفاده شد. در نهایت ارتباط بین ابعاد پنجگانه تابآوری شهرهای اسلامی با ضریب همبستگی پیرسون مورد سنجش قرار گرفت.
گام مهم دیگر در تحقیقات، تعیین شاخصهای لازم برای اندازهگیری و ارزیابی است. در همینراستا، در مقاله حاضر تابآوری شهرهای ایرانی- اسلامی، گویهها و ابعاد مربوطه در مقابله با مخاطرات محیطی مدنظر میباشد که در جدول شماره 1 ارائه شده است.
جدول 1- ابعاد و گویههای تابآوری شهرهای ایرانی- اسلامی جهت مقابله با مخاطرات محیطی
Table 1- Dimensions and dimensions of the Resilienc of Iranian-Islamic cities to deal with environmental hazards
ابعاد |
گویهها |
اجتماعی |
میزان آگاهی شهروندان در خصوص خطر وقوع حوادث محیطی؛ میزان آگاهی شهروندان از ضوابط ایمنی ابنیه؛ اطلاع شهروندان از وجود امکانات امداد در زمان وقوع بحران؛ اطلاع شهروندان در خصوص دلیل وقوع حوادث؛ اطلاع شهروندان در خصوص نحوه رفتار درست در زمان حادثه؛ میزان مهارت و آگاهی متولیان در ارایه کمکهای اولیه به مصدومین در زمان وقوع حادثه؛ میزان آرامش روحی و روانی شهروندان در هنگام و بعد از حادثه؛ میزان اعتماد به رسانهها در خصوص انعکاس مخاطرات محیطی شهر؛ میزان اعتماد شهروندان به مسئولین شهر و نهادهای شهرداری، مدیریت بحران و هلال احمر در حل مسایل و مدیریت بحران احتمالی؛ میزان تمایل به همکاری داوطلبانه در فعالیتهایی برای کاهش آسیبپذیری و کمک در حادثه احتمالی. |
اقتصادی |
میزان آسیبپذیری شغل و از دست دادن آن در صورت بروز حادثه؛ میزان ایمنی اموال شهر (مغازه، مسکن و ...) در برابر حادثه؛ میزان احتمالی حمایتهای نهادهای دولتی و محلی برای جبران خسارت مالی در شرایط اضطراری؛ وضعیت توانایی برگشت به شرایط شغلی و درآمدی مناسب شهروندان بعد از حادثه. |
نهادی |
میزان پایبندی به دستورالعملهای قانونی در جهت پیشگیری از حوادث؛ میزان مشارکت شهروندان در تصمیمگیریها و برنامهریزی ها؛ میزان ارتباط شهروندان با نهادهایی مثل شهرداری، جمعیت هلال احمر و مدیریت بحران؛ میزان همکاری شهرداری در تسهیل قوانین، دادن اعتبارات، وام و... برای ساخت و ساز ابنیه مقاوم؛ میزان آمادگی نهادهای خدماتی مثل آتشنشانی، بیمارستان، برق، آب، گاز در صورت وقوع بحران؛ میزان برگزاری کلاسها یا دورههای آموزشی لازم برای واکنش در برابر بحران از طرف نهادها. |
کالبدی |
دسترسی به مراکز درمانی (بیمارستان، اورژانس، داروخانه)؛ دسترسی به مراکز آموزشی (مدارس، مهدکودک، دانشگاه)؛ دسترسی به نهادهای امدادرسان (مرکز مدیریت بحران، هلال احمر و...)؛ دسترسی با مراکز نظامی- امنیتی؛ دسترسی به آتشنشانی؛ دسترسی به پارک و فضای سبز و مسیرهای تخلیه (مثل مسیرهای منتهی به فضاهای باز و بدون ساخت)؛ دسترسی به شبکه معابر اصلی (یا دوری از معابر تنگ و باریک)؛ دوری از محدودههای خطرزای طبیعی (گسل و مسیل)؛ دوری از محدودههای خطرزای انسانی (جایگاه سوخت، پست برق و گاز فشار قوی)؛ کیفیت مصالح ساختمانی و ابینه (اندازه، قدمت، مصالح، سازه، نما و طبقات). |
معنوی |
سرمایههای اجتماعی از قبیل تشکلهای خیریه و ... در جهت امداد رسانی در بحران های احتمالی؛ توجه به آموزههای دینی، در جهت کسب مشروعیت و در نتیجه رعایت نسبی عدالت و رسیدگی به امور مردم و اجتناب از فساد اداری در جهت کاهش بحران های ناشی از کم کاری مسولین؛ تکریم محیط زیست و محیط کالبدی در آموزه های دینی مسلمانان در جهت ایمن بودن سکونتگاه ها و کاهش مخاطرات و بحران؛ شکل گیری شهرهای اسلامی براساس اصول و ضوابط حقوقی دینی و عوامل مؤثر اولیه محلی همچون طراحی، ساخت و نگهداری محلات، کوچه ها و بن بستها، راههای اصلی و بازارها در شهرهای اسلامی توسط ساکنین محلی و مسولین؛ هماهنگی نهادها مختلف مردمی و دولتی با توجه به آمیزه های دینی در راستای مشارکت و همکاری در جهت کاهش حوادث؛ گردش اطلاعات مربوط به حوادث احتمالی و انتقال آنها از طریق تریبونهای دینی که مسلمانان جهت انجام فرایض دینی در اماکن مربوطه مانند مساجد و تکایا شرکت مینمایند، در جهت کاهش حوادث. |
ماخذ: (12، 13 و 17)
محدوده مورد مطالعه
محدوده مورد مطالعه تحقیق حاضر، شهر اردبیل و مناطق پنجگانه آن میباشد. این شهر در سال 1395 جمعیتی برابر با 529374 نفر و 6289 هکتار وسعت داشته است. منطقه مرکزی شهر (منطقه یک) که دارای قدمت بسیار است، امروزه بخش زیادی از آن فرسوده بوده و اکثراً افراد بومی اردبیل در آن سکونت دارند. منطقه دو هم اکثراً تازهساخت میباشد، بیشتر ساخت و سازهای این منطقه از سال 1370 به بعد میباشد و تعداد مهاجران در این منطقه بیشتر از مناطق دیگر میباشد. منطقه سه هم از قدیمیترین بخشهای شهر میباشد که به همراه منطقه چهار، ساخت و سازهای نامتعارف و سکونتگاههای غیررسمی را در خود جای داده است، بهگونهای که در این مناطق تعداد افراد مهاجر چشمگیر میباشد. در کل میتوان گفت که توسعه و رشد فیزیکی شهر بیشتر در قسمت جنوبغربی به صورت رسمی و برنامهریزیشده (منطقه دو) و در قسمت شمالغربی و غرب به صورت غیررسمی، خود انگیخته و برنامهریزینشده (منطقه سه و چهار) میباشد. منطقه پنج نیز بخشی از آن تازهساخت و بخش دیگر آن هم حاشیهنشین و روستای ادغامی به شهر میباشد (18).
یافتهها
یکی از اهداف این تحقیق سنجش میزان تابآوری شهر اردبیل براساس ابعاد پنجگانه تحقیق میباشد که بدین منظور از آزمون t تکنمونهای استفاده شده است. با توجه به اینکه برای سنجش میزان تابآوری، از طیف 9 گزینهای لیکرت استفاده شده است (امتیاز 1 = کمترین میزان تابآوری و امتیاز 9 = بیشترین میزان تابآوری)، به این ترتیب عدد 5 به عنوان میانگین نظری پاسخها در نظر گرفته شده و میانگین تابآوری به دست آمده (میانگین تجربی) با عدد 5 مقایسه میشود. بایستی قبل از انجام آزمون t، نرمال بودن توزیع دادههای مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. در همین خصوص نتایج آزمون کلموگروف- اسمیرونوف نشان داد که دادههای مربوطه دارای توزیع نرمالی هستند. در این راستا جهت سنجش تابآوری شهر اردبیل در برابر مخاطرات محیطی، گویههای مناسب در قالب ابعاد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی، نهادی و معنوی از دیدگاه خبرگان هدف مورد ارزیابی قرار گرفته است. این ابعاد و گویهها در جدول شماره 2 ارائه شده است.
جدول 2- آزمون t تک نمونهای جهت سنجش تابآوری شهر اردبیل
Table 2- Sample t test for measuring the Resiliencof Ardabil city
R |
معیارها/ متغیرها |
آمار توصیفی
|
آمار تحلیلی |
||||||
ارزش تست = 5 |
فاصله اطمینان 95/0 |
||||||||
|
میانگین |
انحراف معیار |
اختلاف میانگین |
مقدار t |
درجه آزادی |
معیار تصمیم |
کران پایین |
کران بالا |
|
1 |
اجتماعی |
69/4 |
637/0 |
31/0- |
989/0- |
49 |
396/0 |
33/0- |
70/0 |
2 |
اقتصادی |
83/4 |
586/0 |
17/0- |
571/0- |
49 |
608/0 |
10/1- |
77/0 |
3 |
نهادی |
15/4 |
676/0 |
85/0- |
02/2- |
49 |
024/0 |
93/1- |
22/0- |
4 |
کالبدی |
45/4 |
09/1 |
55/0- |
809/0- |
49 |
478/0 |
18/2- |
30/1 |
5 |
معنوی |
09/5 |
250/0 |
09/0 |
700/0 |
49 |
535/0 |
31/0- |
49/0 |
تابآوری |
66/4 |
561/0 |
34/0- |
20/1- |
49 |
115/0 |
23/1- |
55/0 |
ماخذ: یافتههای مستخرج از پرسشنامه، 1397
یافتههای تحقیق نشان میدهد که بهغیر از بعد معنوی، میانگین امتیاز ابعاد دیگر، کمتر از حد متوسط میباشد. در خصوص معناداری آزمون هم میتوان گفت تنها بعد نهادی با میانگین 15/4 اختلاف معناداری را نشان میدهد، یعنی بین میانگین نظری (5) با میانگین بهدست آمده (15/4) اختلاف معناداری وجود دارد. در بقیه ابعاد اختلاف میانگین معنادار نیست، چون میانگینهای بهدست آمده آنها (میانگین تجربی) نزدیک به میانگین نظری 5 است. لذا میتوان گفت که شهر اردبیل از لحاظ تابآوری در وضعیت خوبی قرار ندارد (آسیبپذیر است)، چراکه میانگین کلی تابآوری شهر اردبیل برابر با 66/4 است (کمتر از حد متوسط). این مطالب را آزمون t در سطح معناداری 95 درصد تایید میکند.
یکی دیگر از اهداف تحقیق سنجش میزان تابآوری مناطق شهری اردبیل بود که در این راستا مناطق پنجگانه شهر اردبیل با توجه به ابعاد پنجگانه تابآوری شهری، از نگاه کارشناسان تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. لازم بهذکر است که برای مقایسه تابآوری مناطق شهری از مدل کوپراس استفاده شده است. این مدل از شش مرحله اصلی تشکیل شده که در ادامه به ترتیب ارائه شدهاند.
مرحله اول: اولین مرحله از مدل یادشده، تشکیل ماتریس دادههای خام است. در همین راستا، نظرات کارشناسان در خصوص ابعاد تابآوری شهری (اجتماعی، اقتصادی، نهادی، کالبدی و معنوی) در مناطق پنجگانه شهر اردبیل در قالب جدول شماره 3 ارائه شده است.
جدول3- ماتریس دادههای خام ابعاد تابآوری در مناطق شهری اردبیل
Table 3- Raw Data Matrix of Dimensions of Resiliencin Urban Areas of Ardabil
مناطق شهری |
بعد اجتماعی |
بعد اقتصادی |
بعد نهادی |
بعد کالبدی |
بعد معنوی |
منطقه یک |
13/5 |
75/5 |
12/4 |
12/4 |
31/5 |
منطقه دو |
59/5 |
41/5 |
16/5 |
61/5 |
78/4 |
منطقه سه |
61/4 |
79/4 |
07/4 |
83/4 |
29/4 |
منطقه چهار |
97/3 |
89/3 |
52/3 |
43/3 |
11/6 |
منطقه پنج |
17/4 |
31/4 |
88/3 |
12/4 |
96/4 |
ماخذ: یافتههای مستخرج از پرسشنامه، 1397
جدول شماره 3 نشان میدهد که در ابعاد اجتماعی، نهادی و کالبدی منطقه دو شهر اردبیل نسبت به چهار منطقه شهری دیگر وضعیت بهتری دارد، در بعد اقتصادی، منطقه یک و در بعد معنوی، منطقه چهار شهر اردبیل از وضعیت مناسبی برخوردارند.
مرحله دوم: با توجه به اینکه عوامل از اهمیت یکسانی برخوردار نمیباشند، لذا برای ارزیابی دقیقتر لازم است تا اهمیت و یا وزن نسبی هرکدام از آنها مشخص گردد. برای همین منظور در این تحقیق با استفاده از روش آنتروپی وزن ابعاد پنجگانه تحقیق محاسبهشده است (جدول 4).
جدول4- وزن ابعاد تابآوری شهری با استفاده از مدل آنتروپی
Table 4. Weight of dimensions of Urban Resiliencusing Antropy Model
ابعاد |
بعد اجتماعی |
بعد اقتصادی |
بعد نهادی |
بعد کالبدی |
بعد معنوی |
مجموع |
وزن |
9/18 |
8/11 |
3/15 |
8/43 |
2/10 |
100 |
ماخذ: یافتههای مستخرج از پرسشنامه، 1397
خروجی روش آنتروپی نشان میدهد که ابعاد تابآوری شهری وزنهای متفاوتی دارند. بهگونهای که بعد کالبدی با وزن 8/43 درصد، بیشترین وزن و اهمیت را کسب کرده است. در مقابل بعد معنوی با 2/10 درصد، کمترین وزن یا اهمیت را در بین ابعاد پنجگانه تحقیق کسب کرده است.
مرحله سوم: در این مرحله که نرمالیزهکردن ماتریس تصمیمگیری است، برای وزندار کردن ماتریس خام، مقادیر هر گزینه در وزن آنها ضرب شده و بر مجموع مقادیر تقسیم میشود. در این مرحله علاوه بر وزندار کردن معیارها، نرمالسازی نیز انجام میشود. برای نمونه معیار یا بعد اجتماعی برای منطقه یک شهری به صورت زیر نرمالیزه میشود. بقیه موارد در جدول شماره 5 ارائه شده است.
=
جدول 5- ماتریس وزندار (نرمالیزهشده)
Table 5- Weighted (normalized) matrix
مناطق شهری |
بعد اجتماعی |
بعد اقتصادی |
بعد نهادی |
بعد کالبدی |
بعد معنوی |
منطقه یک |
04113/0 |
02809/0 |
03037/0 |
08161/0 |
02128/0 |
منطقه دو |
04505/0 |
02643/0 |
03804/0 |
1112/0 |
01915/0 |
منطقه سه |
03715/0 |
02340/0 |
03001/0 |
09568/0 |
01719/0 |
منطقه چهار |
03199/0 |
01900/0 |
02595/0 |
06794/0 |
02448/0 |
منطقه پنج |
03360/0 |
02105/0 |
02860/0 |
08161/0 |
01987/0 |
ماخذ: یافتههای مستخرج از پرسشنامه، 1397
مرحله چهارم: پس از شناسایی معیارهای مثبت و منفی، مشخص شد تمامی پنج معیار یا ابعاد مدنظر در این پژوهش مثبت و سازگارند، اما از آنجاکه کمبود هریک از این معیارها، مشکلاتی را به وجود میآورد، هرکدام از آن ها که مقدار کمتری در مقایسه با سایر معیارها دارد، منفی به حساب میآید؛ زیرا هرچه وضعیت هر بُعد از تابآوری کمتر باشد (نامناسب)، برای هریک از مناطق شهری، شرایط نامناسبی ایجاد خواهد شد، اما در معیارهای دیگر پژوهش، افزایش وضعیت معیارها، مطلوبیت بیشتری به همراه خواهد داشت؛ گزینههایی که بهوسیله معیارهای مثبت محاسبه میشوند و گزینههایی که بهوسیله معیارهای منفی محاسبه میشوند میگویند.
برای مثال، بالا بودن میزان تابآوری ابعاد مورد سنجش (اجتماعی، اقتصادی، نهادی، کالبدی و معنوی) در مناطق شهری، معیاری مثبت به شمار میرود؛ زیرا هرچه میزان تابآوری آنها بیشتر باشد، برای مناطق شهری مطلوبیت بیشتری دارد و اگر میزان آنها کمتر باشد، مطلوبیت منفی میشود. در خصوص منطقه یک شهری، از آنجا که میزان به دست آمده امتیاز تابآوری نهادی و کالبدی کمتر از حد متوسط همان ابعاد است (مطابق ماتریس دادههای خام) معیارهای منفی منطقه یک شهری محسوب شدند. در ادامه مثال یادشده در قالب فرمول مربوطه و سپس نتایج تمامی موارد در جدول شماره 6 ارائه شده است.
جدول 6- محاسبه معیارهای مثبت و منفی پژوهش
Table 6- Computation of Positive and Negative measures of research
مناطق شهری |
|||
منطقه یک |
0937/0 |
1089/0 |
1785/9 |
منطقه دو |
2342/0 |
0191/0 |
198/52 |
منطقه سه |
1525/0 |
0472/0 |
184/21 |
منطقه چهار |
0212/0 |
1405/0 |
1151/7 |
منطقه پنج |
0198/0 |
1624/0 |
1566/6 |
ماخذ: یافتههای مستخرج از پرسشنامه، 1397
مرحله پنجم: محاسبه ارزش نهایی گزینهها (رتبهبندی مقایسهای گزینهها که بر اساس معیارهای مثبت و منفی). اهمیت نسبی از هر گزینه محاسبه میشود. مقدار نشاندهنده میزان ارزش و اهمیت هر یک از گزینهها برحسب معیارها است. مقدار ارزش بالا، نشانگر اهمیت و مطلوبیت بیشتر گزینهها خواهد بود. به عنوان نمونه، مقدار برای منطقه یک شهری به صورت زیر محاسبه شده است:
مرحله ششم: مرحله نهایی مشخص کردن گزینهای است که بهترین وضعیت را در بین معیارها دارد. با افزایش یا کاهش رتبه هر گزینه درجه اهمیت آن گزینه نیز افزایش یا کاهش مییابد. گزینههایی (مناطق شهری) که بهترین وضعیت را به لحاظ معیارها (ابعاد تابآوری) داشتهاند، با بالاترین درجه اهمیت مشخص میشوند. برابر با 100 درصد است. مقدار کلی درجه اهمیت هر معیار از 0تا 100 درصد متغیر است و در میان این دامنه بهترین و بدترین گزینه تعیین میشود. درجه اهمیت هر از گزینه محاسبه میشود. برای نمونه، این فرایند برای منطقه یک شهری به صورت زیر میباشد (مقدار هر منطقه تقسیم بر بیشترین مقدار در بین مناطق ضرب به 100):
جدول 7- رتبهبندی مناطق شهری اردبیل براساس میزان تابآوری
Table 7- Ranking of Urban Areas of Ardabil based on the magnitude of the resilience
مناطق شهری |
رتبه |
||
منطقه یک |
1395/0 |
21/28 |
سوم |
منطقه دو |
4947/0 |
100 |
اول |
منطقه سه |
2583/0 |
21/52 |
دوم |
منطقه چهار |
0567/0 |
47/11 |
پنجم |
منطقه پنج |
1256/0 |
38/25 |
چهارم |
ماخذ: یافتههای مستخرج از پرسشنامه، 1397
نتایج نهایی مدل کوپراس بیانگر این امر است که، بیشترین میزان تابآوری شهری در ابعاد پنجگانه تابآوری شهر اردبیل، به منطقه دو شهری و کمترین آن هم به منطقه چهار شهری مربوط است.
شکل 1- رتبهبندی تابآوری مناطق شهری اردبیل
Figure 1-Ranking of Resilience of Ardebil Urban Areas
در این بخش از تحقیق، بهمنظور سطحبندی تابآوری مناطق شهری اردبیل، از روش تحلیل خوشهای که یکی از روشهای پر کاربرد جهت سطحبندی گزینهها میباشد، استفاده شده است. این روش بر مبنای همگنی موجود در بین گزینههای مورد مطالعه، آنها را طبقهبندی میکند. تحلیل خوشهای به دو روش سلسلهمراتبی و غیرسلسلهمراتبی تقسیم میشود. روش خوشهای سلسلهمراتبی دارای یک ساختار درختی است که خود به دو شیوه تراکمی و تفکیکپذیری انجام میگیرد. در روش تراکمی که در پژوهش حاضر بهکار رفته است، هر گزینه با خوشه جداگانه خاص خود آغاز میشود و سپس در هر مرحله دو گزینه با هم ترکیب شده و خوشه تراکمی جدیدی میسازند. بنابراین در هر مرحله تعداد خوشهها بهصورت یک به یک کاهش مییابد. روشهای متفاوتی برای تشکیل خوشههای تراکمی وجود دارد که عبارتند از: پیوند تکی؛ کامل؛ متوسط؛ روش وارد و مرکز ثقل، که در پژوهش حاضر از روش پیوند متوسط استفاده شده است. در این روش گروهبندی یا طبقهبندی براساس مقادیر متوسط تمام اعضای خوشه صورت میگیرد (19). با توجه به مطالب یادشده مناطق شهری اردبیل در دو خوشه تابآوری قرار گرفتهاند (شکل 2). در خوشه اول تنها منطقه دو شهری قرار گرفته که باتوجه با میزان امتیاز متوسط آن (مقدار Qj برابر با 494/0) این دسته را میتوان تابآوری متوسط نامید. در خوشه دوم هم مناطق شهری یک و پنج (با امتیاز پایینتر نسبت به بقیه هم خوشهایها) منطقه چهار (با امتیاز نسبی نسبت به بقیه هم خوشهایها) و منطقه سه (با امتیاز بالاتر نسبت به بقیه هم خوشهایها) قرار گرفتهاند که باتوجه به میزان امتیاز پایین آنها (مقدار Qj کمتر از 258/0) این خوشه را هم میتوان به عنوان خوشه تابآوری ضعیف قلمداد نمود (شکل 3).
شکل 2- خوشهبندیمناطقشهری اردبیلباروشسلسلهمراتبیتراکمیوروشپیوندمتوسط
Figure 2- Clustering of Urban Areas of Ardabil using a combination of hierarchical compression and modal bond method
شکل 3- سطحبندی تابآوری مناطق شهری اردبیل
Figure 3- Surface of Resilience of Urban Areas in Ardabil
بحث و نتیجهگیری
با توجه به رتبهبندی مناطق شهری اردبیل در خصوص تابآوری میتوان نتیجه گرفت که مناطق تازه ساخت و دارای شهرکهای مسکونی جدید، از رتبه بالاتری برخوردارند. بهگونهای میتوان گفت که منطقه دو شهر اردبیل، منطقه برنامهریزیشده شهر اردبیل از نظر ساخت، میباشد. لذا تابآور بودن این منطقه دور از ذهن نیست، چراکه بیش از 80 درصد از مصالح ساختمانی این منطقه از نوع اسکلت فلزی و بتونی و 20 درصد هم آجر و آهن است، همچنین 80 درصد این منطقه نوساز بوده و 20 درصد بقیه هم از نظر کیفیت ابنیه در سطح قابل قبول قرار دارد. تراکم جمعیت این منطقه بسیار پایین بوده و روی هم رفته کمتر از 50 نفر در هکتار میباشد. بیش از 80 درصد ساخت و سازهای این منطقه بهصورت آپارتمانی است و از تراکم ساختمانی درشت دانه بالای 75 مترمربع بهرهمند است همچنین این منطقه از نظر دسترسی به مراکز امداد و نجات در سطح قابل قبولی قرار دارد. در خصوص مناطق سه و چهار هم میتوان گفت که بیش از 80 درصد مصالح این مناطق از آجر و آهن، حدوداً 10 درصد اسکلت فلزی و بتونی و 10 درصد بقیه هم از خشت و چوب تشکیل شده است. از لحاظ کیفیت ابنیه نیز حدوداً 60 درصد قابل قبول بوده و به 20 درصد تخریبی (فرسوده) و 20 درصد دیگر هم مربوط به بناهای نوساز میباشد. تراکم جمعیت در این مناطق برای منطقه سه 91 نفر و برای منطقه چهار 121 نفر است. ساختمانهای این مناطق اکثراً یک طبقه و متراژ پایین (ریزدانه کمتر از 75 مترمربع) میباشند. از لحاظ دسترسی به مراکز امداد و نجات هم میتوان گفت که دسترسی آنها ضعیف میباشد، لذا میتوان گفت که از نظر تابآوری کالبدی، ضعیفترین مناطق شهری اردبیل محسوب میشوند. منطقه یک شهری هم که هسته اولیه و ارگانیک شهر اردبیل میباشد، بیشترین فضای فرسوده را به خود اختصاص داده، تراکم جمعیت این منطقه 117 نفر در هکتار بوده و ابنیههای آن اکثراً مرمتی و تخریبی و ریزدانه هستند. همچنین معابر این منطقه باریک و پرپیچ وخم است، بنابراین میتوان گفت که از نظر تابآوری کالبدی و حتی دسترسی به مراکز امداد و نجات در شرایط نامناسبی قرار دارد. نهایتاً منطقه پنج شهری هم که در بخش شمال شرقی شهر قرار گرفته دارای تنوع بافتی است. بافت روستای ادغامی به شهر، بافت فرسوده، بافت برنامهریزی شده و بافت نیمه ارگانیک که هر بافت شرایط خاصی دارد. روی هم رفته تراکم جمعیتی این منطقه 92 نفر در هکتار است و از لحاظ دسترسی به مراکز امداد و نجات و وضعیت معابر، نسبت به سایر مناطق (بهغیر از منطقه دو) در شرایط نسبتاً بهتری قرار دارد. لذا می توان گفت که تابآوری کالبدی این منطقه باتوجه به تنوع بافتهایش در وضعیت متوسط قرار دارد.
همچنین از رتبهبندی مناطق شهری اردبیل در خصوص تابآوری میتوان نتیجه گرفت، مناطقی که بافت فرسوده زیادی را شامل میشوند، از رتبه پایینتری برخوردارند و در مقابل در طی بررسیهای میدانی نیز مشخص شد که اکثر ساکنان مناطق با بافت فرسوده را افراد بومی تشکیل میدهند و در واقع مناطق با هویت شهر محسوب میشوند و به عبارتی میتوان گفت که قدیمی بودن مناطق و ساکنان آنها زمینه را برای تابآوری در بعد معنوی فراهم ساخته است، چراکه میانگین بعد معنوی بهدست آمده از این مناطق نسبت به سایر مناطق بیشتر است (جدول شماره 3). در این مناطق، به دلیل ضعیف بودن پایگاه اجتماعی و اقتصادی، مردم همدیگر را در خصوص معیارهای تابآوری معنوی بهتر درک میکنند. در مقابل اکثراً ساکنان مناطق تازهساخت و یا مناطق با بافتفرسوده کمتر را افراد غیربومی و مهاجر تشکیل میدهند، یعنی افرادی که حس تعلق نسبی به مکان زندگی خود داشته و به احتمال زیاد همکاری و مسولیت ضعیفی در برابر مخاطرات از خود نشان خواهند داد. لذا اینگونه میتوان گفت که تابآوری شهر اسلامی اردبیل در بعد معنوی، متفاوت از بعد کالبدی است. در بعد کالبدی مناطق با ساختوساز جدیدتر و از روی برنامه، تابآور میباشند، درحالی که در بعد معنوی مناطق قدیمی و دارای بافت فرسوده با مردمان بومی و با اعتقادات بیشتر به آموزههای دینی، تابآور میباشد. در این راستا برای بررسی رابطه بین ابعاد تابآوری از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج آزمون که در جدول شماره 8 ارائه شده است، مطالب مذکور را تایید میکند.
جدول 8- ارتباط بین ابعاد تابآوری شهر اسلامی اردبیل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون
Table 8: Relationship between resilience dimensions of Islamic city of Ardebil using Pearson Correlation Coefficient
ابعاد تابآوری شهرهای اسلامی |
بعد اجتماعی |
بعد اقتصادی |
بعد نهادی |
بعد کالبدی |
|
بعد اقتصادی |
ضریب همبستگی سطح معنی داری |
687/0 006/0 |
1 |
- |
- |
بعد نهادی |
ضریب همبستگی سطح معنی داری |
179/0 053/0 |
618/0 046/0 |
1 |
- |
بعد کالبدی |
ضریب همبستگی سطح معنی داری |
786/0 031/0 |
898/0 003/0 |
944/0 047/0 |
1 |
بعد معنوی |
ضریب همبستگی سطح معنی داری |
554/0- 076/0 |
264/0- 032/0 |
384/- 037/0 |
678/0- 019/0 |
ماخذ: یافتههای مستخرج از پرسشنامه، 1397
نتایج ضریب همبستگی پیرسون (جدول 8) نشان میدهد که بین بعد اجتماعی با دو بعد اقتصادی و بعد کالبدی ارتباط معنیداری در سطح 95 درصد وجود دارد. حال اینکه با توجه به مقدار ضرایب همبستگی (قوی، متوسط و ضعیف) و جهت ارتباط (مثبت یا منفی بودن ضریب)، این روابط همجهت (ضریب مثبت) و قوی میباشد (و عدم ارتباط معنیدار با دو بعد نهادی و بعد معنوی). در بعد اقتصادی ارتباط معنیداری بین آن با ابعاد کالبدی و معنوی وجود دارد. ارتباط با بعد کالبدی و نهادی همجهت و قوی میباشد، ولی ارتباط با بعد معنوی غیرهمجهت یا معکوس (ضریب منفی) و ضعیف است (و عدم ارتباط معنیدار با بعد نهادی). در بعد نهادی هم که ارتباط معنیداری با ابعاد کالبدی و معنوی دارد، ارتباط با کالبدی همجهت و قوی بوده، اما ارتباط با بعد معنوی معکوس و ضعیف میباشد. ولی ارتباط بین بعد کالبدی تابآوری با بعد معنوی، با توجه به ضریب همبستگی نسبتاً بالا، قوی بوده و با توجه به منفی بودن ضریب بهدست آمده (678/0-)، از نوع رابطه معکوس میباشد، یعنی با افزایش میانگین بعد کالبدی، میانگین بعد معنوی کاهش مییابد و برعکس.
در این خصوص نتایج تحقیق در مورد تابآوری شهر اردبیل در برابر مخاطرات محیطی نشان داد که تابآوری شهر اردبیل کمتر از حد متوسط میباشد، بهگونهای که طبق آزمون t تک نمونهای مربوط به نظر کارشناسان شهرداری مناطق شهری اردبیل، میانگین میزان تابآوری شهر اردبیل 4/4 از 9 است یعنی کمتر از حد متوسط (5) میباشد. حال اینکه بعد معنوی با میانگینی در حد متوسط (09/5) بهترین وضعیت را در بین ابعاد پنجگانه تحقیق به خود اختصاص داده و ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و نهادی در مراتب بعدی قرار گرفتند.
همچنین نتایج روش وزندهی آنتروپی نشان داد که، بعد کالبدی با وزن 8/43 درصد بیشترین وزن را کسب کرده و مهمترین بعد در تابآوری شهرهای اسلامی شهر اردبیل شناخته میشود و ابعاد اجتماعی، نهادی، اقتصادی و معنوی در اولویتهای بعدی قرار گرفتهاند. نتایج مدل کوپراس هم که برای سنجش وضعیت تابآوری مناطق پنجگانه شهر اردبیل استفاده شده بود، نشان داد که در بین مناطق تفاوتهایی وجود دارد. خروجی حاصل از تجزیه و تحلیل مدل کوپراس نشان داد که منطقه دو شهری، رتبه اول و مناطق سه، یک، پنج و چهار به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند. نتایج تحقیق در خصوص سطحبندی نیز نشان داد که منطقه دو شهر اردبیل در دسته تابآوری متوسط و سایر مناطق شهری هم در دسته تابآوری ضعیف قرار دارند. همچنین، ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که تقریباً بین ابعاد پنجگانه تابآوری شهرهای اسلامی شهر اردبیل ارتباط معنیداری وجود دارد، بهگونهای که ارتباط بعد معنوی با سایر ابعاد به صورت معکوس نمایان گشته است. در واقع این نتایج نشان میدهد که در بعد معنوی، آن دسته از مناطق که تازه ساخت و عموماً مهاجرپذیر و غیربومی هستند، از تابآوری مناسبی در بعد معنوی برخوردار نیستند، بهعبارتی در بعد معنوی، آسیبپذیر هستند. مناطق با ابنیه تازهساخت، شاید تابآوری کالبدی خوبی داشته باشند، اما به دلیل عدم احساس تعلق و نداشتن هویت، از تابآوری اصول اسلامی به دور هستند و در مقابل، مناطق با بافت فرسوده زیاد و قدیمی شهر با وجود پایین بودن تابآوری در بعد کالبدی، در بعد معنوی از تابآوری قابل قبولی برخوردارند و این هم به هویت، مشارکت و احساس تعلق به مکان برمیگردد. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت برای رسیدن به تابآوری شهری باید اصول معنوی و اسلامی را نیز مدنظر قرار داد و به سخنی دیگر، تاب آوری شهرهای اسلامی بدون توجه به اصول اسلامی امری غیرقابل اجراست.
از اینرو، اتخاذ راهکارهای مدیریت بحران جامعه محور، توانمندسازی شهروندان و استفاده از توان مشارکت مردمی برای مقابله با سوانح و افزایش تابآوری شهری بسیار مهم است. بر اساس نتایج تحقیق، پیشنهاد میشود که آموزش جامع برای همهی مدیران و مردم به وسیله نهادهای مربوط صورت پذیرد، چراکه در صورتی که افراد از آگاهی و مهارت کافی برخوردار و توانمند شده باشند، میتوان امیدوار بود که هنگام وقوع مخاطره خواهند توانست با واکنش و رفتار مناسب، جان خود و نزدیکانشان را حفظ کرده و دچار آسیب جانی، مالی و روحی کمتری شوند. بدین ترتیب توانایی سیستم های شهری برای مقاومت و بازتوانی سریع در حوادث فاجعهآمیز ارتقاء یافته و شهر تابآور خواهد بود. از اینرو توانمندسازی شهروندان از طریق آگاهی بخشی، فرهنگسازی و آموزشهای مهارتی به منظور کاهش آسیبپذیری آنها در هنگام وقوع مخاطره مطرح میگردد. همچنین بالا بردن کیفیت ساختمانها، کاهش تراکمها، بهبود دسترسیها، دوری از حریمهای خطرزا باعث افزایش امنیت شهر خواهد شد. لازم بهذکر است که موارد یادشده به ترتیب برای مناطق سه، یک، پنج و چهار اردبیل که آسیبپذیری بالایی دارند، در جهت تابآور نمودن آنها حیاتی و حائز اهمیت میباشد.
Reference
11.Salmani-moghaddam, M., AmirAhmadi, A., Kavian, F. (2014). Land use planning application in increasing urban recilienc against earthquake by using Geographical Information System (GIS) (Case study: Sabzevar city) Dry regions geographical studies, Vol. 17, pp. 17-34. ]In Persian[.
13.Yazdani, M., Pashazadeg, A. (2018).Assessing the Resiliency of Iranian-Islamic Cities (Case Study: Tabriz), Journal of Geography and Regional Development, Vol. 15, pp. 149-172. ]In Persian[.
15.Mulliner, E., Smallbone, K., Vida, M. (2013). An Assessment of Sustainable Housing Affordability Using Multiple Criteria Decision Making Method, Omega the International Journal of Management Science, Vol. 41, pp. 270-279.
16.Yazdani, M., Pashazadeg, A. (2018).Assessing the Resiliency of Iranian-Islamic Cities (Case Study: Tabriz), Journal of Geography and Regional Development, Vol.15, pp. 149-172. ]In Persian[.
18.Consulting engineering of Pars Ariyan Ravard (2013), Empowerment plan of Ardebil informal residents, Ardebil municipality.]In Persian[.
[1]- استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه تهران
[2]- دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی
[3]- استاد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی (نویسنده مسول)
[4]- Professor, Geography and Urban Planning, University of Tehran. Tehran, Iran
[5]- Ph.D., Geography and Urban Planning University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
[6]- Professor, Geography and Urban Planning, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
11.Salmani-moghaddam, M., AmirAhmadi, A., Kavian, F. (2014). Land use planning application in increasing urban recilienc against earthquake by using Geographical Information System (GIS) (Case study: Sabzevar city) Dry regions geographical studies, Vol. 17, pp. 17-34. ]In Persian[.
13.Yazdani, M., Pashazadeg, A. (2018).Assessing the Resiliency of Iranian-Islamic Cities (Case Study: Tabriz), Journal of Geography and Regional Development, Vol. 15, pp. 149-172. ]In Persian[.
15.Mulliner, E., Smallbone, K., Vida, M. (2013). An Assessment of Sustainable Housing Affordability Using Multiple Criteria Decision Making Method, Omega the International Journal of Management Science, Vol. 41, pp. 270-279.
16.Yazdani, M., Pashazadeg, A. (2018).Assessing the Resiliency of Iranian-Islamic Cities (Case Study: Tabriz), Journal of Geography and Regional Development, Vol.15, pp. 149-172. ]In Persian[.
18.Consulting engineering of Pars Ariyan Ravard (2013), Empowerment plan of Ardebil informal residents, Ardebil municipality.]In Persian[.