نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق محیط زیست. *(مسوول مکاتبات)
2 استادیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
مقاله پژوهشی
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره بیست و سوم، شماره یازده، بهمن ماه 1400(212-201)
حمایت از حقوق حیوانات شهری با الگوبرداری از کشورهای پیشرو
نفیسه مکتبی[1]*
سپنتا مجتهدزاده[2]
شیما عرب اسدی2
تاریخ دریافت: 21/8/99 |
تاریخ پذیرش: 19/11/99 |
چکیده
حیواناتی که در جوار انسان ها و در محیط شهری زندگی می کنند اکثرا بر اثر بیماری و تصادف با خودروها کشته شده و مورد اذیت و آزار و خشونت قرار می گیرند. این حیوانات از رفاهی در سطح بسیار کم برخوردارند. نگرانی انسان ها در زمینه ی انتقال بیماری ها خصوصا هاری و گاز گرفتگی و توانایی تولید مثلی بالا در این حیوانات باعث شده انسان ها برای کنترل حیوانات شهری دست به کار شوند. این پژوهش در صدد پاسخ به این پرسش است که ایران برای کنترل جمعیت حیوانات شهری در عین حمایت از حقوق آنها چه اقداماتی انجام داده و آیا در این زمینه موفق بوده است. فرضیه پژوهش حاضر این است که ایران در مدیریت و ساماندهی حیوانات شهری همچنین حمایت از حقوق آنها موفق نبوده و روش های صحیح و انسانی کنترل جمعیت حیوانات شهری در برخی از کشور ها می تواند الگوی مناسبی برای ایران باشند به گونه ای که سلامت و رفاه انسان و حیوان تامین، و حقوق آنها تضمین شود. هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه ی پیشنهادهای قابل اجرا برای حمایت هرچه بیشتر از حقوق حیوانات شهری با الگوبرداری از کشورهای پیشگام است.
واژههای کلیدی: حقوق حیوانات، حیوانات شهری، رفاه حیوانات، وظیفه گرایی، حیوان آزاری، پراگماتیسم.
J. Env. Sci. Tech., Vol 23, No. 11, February, 2022
|
Protecting the rights of urban animals by following the example of leading countries
Nafise Maktabi[3]*
Sepanta Mojtahedzade[4]
Shima Arab Asadi2
Admission Date:February 7, 2021 |
|
Date Received: November 11, 2020 |
Abstract
Animals that live near humans and in urban areas are often killed by disease and car accidents and are harassed and abused. These animals have a very low level of well-being. Human concerns about the transmission of diseases, especially rabies and bites, and the high reproductive capacity of these animals have led humans to take control of urban animals. This study seeks to answer the question of what Iran has done to control the population of urban animals while protecting their rights and whether it has been successful in this regard. This study seeks to answer the question of what Iran has done to control the population of urban animals while protecting their rights and whether it has been successful in this regard.
Keywords: Animal rights, urban animals, animal welfare, conscientiousness, animal abuse, pragmatism.
مقدمه
حقوق حیوانات ، مبانی و رویکرد ها
حقوق حیوانات ایدهای است که در آن برخی یا تمام حیوانات غیرانسانی حق دارند موجودیت خود را در اختیار داشته باشند و باید ابتداییترین منافع آنها - از جمله لزوم جلوگیری از رنج - در نظر گرفته شود همان منافع مشابه انسان(1).
1-1-رویکرد تحلیلی: فیلسوفان این رویکرد سینگر نماینده جریان فایدهگرایی و ریگان نماینده جریان وظیفهگرایی میباشند. فایدهگرایی، برای نخستین بار توسط «جرمی بنتام»، در قرن نوزدهم میلادی مطرح شد. مکتب فایدهگرایی، حیات حیوانات را مفید تشخیص میدهد(2). به موجب این نگرش، اگر منافع و نتایج اعمال انسان بر حیوانات بر میزان درد و رنج وارده بر آنها غلبه داشته باشد و آثار زیان آور وارده بر آنها نوید بخش نتایج مثبت و حیاتی برای زندگی انسانها باشد، در این حالت استفاده کردن آنها از بعد اخلاقی موجه خواهد بود(3). به گفته بنتام بحث در این نیست که آیا حیوانات قدرت تعقل دارند یا نه؟ حرف میزنند یا نه؟ بلکه مساله این است که آیا متحمل رنجی میشوند؟ به نظر او بدرفتاری با حیوانات، شبیه به بردهداری یا تبعیض نژادی نسبت به انسانهاست. فرض اساسی بنتام این است که وجه مشترک انسانها با حیوانات حساسیت یا توانایی احساس درد و تجربهی لذت است. نمایندهی این دیدگاه پیتر سینگر است. وی معتقد است «توانایی رنج کشیدن و لذت بردن پیش شرط داشتن منافع است». وی همچون بنتام به این نتیجه رسید که رنج بردن یک ویژگی اساسی برای دارا شدن حق بین انسانها و حیوانات است. این مساله که نمیتوان برای انسان و حیوان قائل به منافعی برابر شد، همان چیزی است که سینگر از آن به عنوان اعتقاد به گونهای خاص نام میبرد. خاص بودن گونهی انسان، موید آن است که هوشیاری بیشتر انسان، و حس قبلی او از مرگ و مانند اینها به درد و رنج بیشتر او میانجامد. اما به نظر سینگر این امر مبنایی برای چنین تفاوتی بین انسان و حیوان نیست(2). مطابق مکتب رفاه حیوانات، اگر منافع و نتایج اعمال انسان بر حیوانات بر میزان درد و رنج وارده بر آنها غلبه داشته باشد و آثار زیان آور وارده بر آنها نوید بخش نتایج مثبت و حیاتی برای زندگی انسانها باشد، در این حالت استفاده از آنها از بعد اخلاقی موجه است(4). نظریه پرداز موضع حقوق طبیعی تام ریگان است که در اثر خود با عنوان دفاع از حقوق حیوانات استدلال میکند که حیوانات-خصوصا پستانداران بالغ-موجوداتی اخلاقی اند که همچون انسانها حقوق جدایی ناپذیر مشخصی دارند. رویکرد حقمحور، به فلسفه وجودی یک عمل و ذاتا ممدوح بودن آن عمل بدون توجه به پیامدهای آن مینگرد و در این زمینه حیوانات را موضوعات حیات قلمداد میکند که باید دارای حقوقی باشند. یکی از مبانی تمتع حیوانات از حقوق از این واقعیت سرچشمه میگیرد که برخی حیوانات قوهی ادراک دارند(2). در این رویکرد با تکیه بر ارزش ذاتی حیوانات به مثابه فرد، بر این دیدگاه تاکید شده است که حیوانات باید فی نفسه و صرف نظر از فواید مستقیم و غیر مستقیم شان برای انسان دارای ارزش ذاتی بوده و همانند انسان مورد توجه ملاحظات اخلاقی قرار گیرند. در نتیجه، هدف و غایت نهایی این نظام فلسفی به طور کلی، نفی و ممنوع ساختن هر گونه استفاده از حیوانات دانسته است(3). ریگان معتقد است آدمیان و حیوانات از حقوقی برابر برخوردارند و برای اثبات نظریهاش که خود واضع آن است از مفهوم «متعلق حیات بودن» بهره میجوید.از نظر وی هر موجود زندهای را نمیتوان مصداق این مفهوم دانست، بلکه موجودی که دارای باورها، خواستهها، تصورات، حافظه و خاطره، درک مفهوم آینده، زندگی عاطفی همراه لذت و درد، منافع ترجیحی و رفاهی، توانایی انجام عمل به منظور رسیدن به اهداف و خواستهها، وحدت روانشناختی با گذر زمان و... باشد، مصداق این مفهوم است. ارزش ذاتی، کیفیتی است که ریگان برای هر موجودی که متعلق حیات است به کار میبرد. یک موجود ارزش ذاتی دارد و آن که ارزش ذاتی دارد مستقل از هرگونه استفادهای است که ممکن است برای دیگران داشته باشد پس ارزش ذاتی در مقابل ارزش ابزاری است. به نظر ریگان ارزش ذاتی حقی اساسی است که هرگز نباید به عنوان یک ابزار یا وسیله برای دیگران به کار گرفته شود(1). همچنین وی معتقد است، پستانداران بالغ و طبیعی نه تنها دارای احساس هستند، بلکه دارای ظرفیت های روحی از قبیل احساسات، حافظه، میل، اعمال عمدی و تا درجاتی خودآگاهی هستند. در نتیجه، از دید او موجوداتی که مالک این ظرفیتها باشند فاعل اخلاقی بوده و به تبع آن دارای ارزش ذاتی فراتر از ارزشی که دیگران برای آنها قائلند، هستند(5).
2-1-رویکرد الهیاتی: به عقیده اندرو لینزی، نماینده رویکرد الهیاتی، به دلیل آن که عموم مردم از اخلاق دینی بیشتر متاثر میشوند ، میتواند موثرترین رویکرد باشد(6). این رویکرد بیش از هر چیز به بررسی باورهای دینی میپردازد و مسائل اخلاق زیستی به مثابه مسائل الهیاتی بررسی میشوند و پیامدهای آنها در گستره چهانبینی دینی سنجیده میشود(7). در شرع مقدس اسلام نیازهای اساسی حیوانات جزء حقوق آنهاست و برآوردن این حقوق از وظایف انسان شمرده میشود. بدیعترین حقوق آنها که مقتضای حق حیات آنهاست، آمادهسازی آب و خوراک و تامین آرامش و امنیت شبانه میباشد. مصون داشتن حیوان از آزار و اذیت از حقوقی است که شرع مقدس با تعابیر گوناگون و در قالب احکام تکلیفی به آنها سفارش کرده و حمایت از این حقوق را از مسلمانان خواسته است(8). منابع حقوق حیوانات در فقه اسلامی شامل قرآن، سنت، اجماع، عقل و قیاس میباشد. همچنین به صراحت قرآن کریم، تمامی جهان هستی دارای درک و شعور بوده و با خالق جهان در ارتباط هستند هرچند برای انسانها درک آن از طرق عادی مقدور نیست و رابطه ما با آنها گسسته است. در این دیدگاه، زمین، آسمان و هر آنچه در این دو است از ستارگان، درختان، سنگها و ... ذکر و تسبیح الهی را گفته و از شعوری فراخور خلقت برخوردارند. در این میان حیوانات نیز هر چند قوه ناطقه و عاقله انسانی را ندارند از درک و شعور بهرهمند بوده و از احساسات و عواطف برخوردار هستند(9). خداوند در آیات متعدد از انسان میخواهد که در آیات الهی و از جمله خلقت خود و حیوانات تدبر کند(10). پیامبر گرامی و ائمه معصومین (ع) در باب رعایت حقوق حیوانات توسط انسان به نکات جالبی اشاره نمودهاند. حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به چگونگی رعایت حقوق حیوانات میپردازد از جمله تنظیم ورود به میان حیوانات، پرهیز از جدایی افکندن میان حیوان و نوزادش و عدالت در رفتار با حیوانات. در سورههای مختلف قرآن کریم، همواره از حیوانات به عنوان نشانههای قدرت و عظمت الهی یاد شده و همچنین در دین مبین اسلام، خدای متعال مالکیت حیوانات را به انسانها واگذار نموده است البته در واگذاری این مالکیت به انسانها خدای متعال برای حیوانات حقوقی قائل شده است. برای مثال قرآن کریم برای انسان و دام حق بهرهبرداری برابر از طبیعت را در نظر گرفته است همچنین آنها از حق مشابه در استفاده از خوراک خوب و تازه و از حق حیات و وجود مساوی با انسانها برخوردارند. بر اساس آیات، آشکار است که اسلام هیچ آفریدهای را بیهوده نمیداند. در آموزههای اسلامی انسانها توصیه شدهاند که با حیوانات برخوردی دلسوزانه و رفتاری با ملایمت داشته باشند (11). حضرت علی(ع)، حفظ و رعایت حقوق حیوانات را به نظام دینی و الهی نسبت می دهد و برای این کار اجر و مزد اخروی و معنوی قایل میشود. قطعا میتوان گفت تصویر کلی که اسلام از ارزش حیات حیوان ترسیم مینماید، کمتر از حیات انسانها نیست و بازتاب این امر در آموزههای دینی و ابواب مختلف فقهی پدیدار است (12). از جمله حقوقی که اسلام برای حیوانات قائل شده است حق حیات میباشد. از نظر امام صادق(ع)، زشتترین گناهان سه چیز است: کشتن حیوانات، ندادن مهریه زنان، ندادن دستمزد اجیر(13و14). خداوند برای حیوانات جایگاهی قائل شده است که گفته شده برای آن نام نیکو گذاشته شود: نام نهادن بر حیوان اهلی موجب انس و الفت آن حیوان و مالکش میشود تا آنجا که مستحب است برای حیوانات نام مناسب و نیکو بگذارند(15). حق تغذیه نیز برای حیوان شناسایی شده است، همچنین در حدیثی از امام باقر(ع) نقل شده است که میفرماید: خداوند تبارک و تعالی سیراب کردن جگر هر تشنهای را دوست دارد و هر که جگر تشنه را سیراب کند-خواه حیوان باشد خواه غیر آن- خداوند او را در روز قیامت در زیر سایه رحمت خود قرار میدهد(16). در مورد حق مسکن روایتی است از سعید بن مسیب: علی(ع) را دیدم که برای حیوان گمشدهای لانه می ساخت و به او از بیت المال به اندازه متعادل علف میداد. اگر کسی بر مالکیت حیوان بینه میآورد حیوان را به او میداد در غیر اینصورت آن را به حال خود رها میکرد(24) و شهید ثانی تصریح مینماید: آمادهسازی و مهیا نمودن مکان برای حیوان مانند اغل و اصطبل به گونهای که مناسب حال حیوان باشد واجب است، حتی اگر حیوان از کار افتاده یا در شرف مرگ باشد( 17و18 ). اسلام به بهداشت حیوان نیز توجه نموده است. رسول خدا(ص) فرمود: هر کس به اسبش جو پاک کرده بخوراند در برابر هر دانه جو خداوند یک عمل نیک برای او به حساب میآورد(19). آزار و اذیت حیوان از جمله توهین و لعن کردن، استفاده جنسی ، داغ نهادن و .. منع شده است. از پیامبر (ص) روایت است که از تعذیب و آزار حیوان بوسیله آتش نهی کردند(20). حضرت علی(ع) فرمودند بر صورت چهارپایان نزنید و آنها را لعن نکنید که همانا خداوند عزوجل لعن کننده آنها را مورد نفرین خود قرار میدهد(21). پیامبر میفرماید: لعنت خدا و فرشتگان و مردم همگی بر کسی باد که چیزی از حق مرا پایمال کند و بر کسی که با حیوانی نزدیکی کند(22). پیامبر(ص) از داغ کردن صورت حیوانات و زدن در صورتشان نهی کردهاند زیرا تسبیح خدا را میگویند(23). منابع بیانگر آن است که حق تولید مثل نیز برای حیوان وجود دارد چرا که از محروم ساختن حیوان از آن نهی شده است. پیامبر(ص) از عقیم کردن اسب، گوسفند و خروس نهی کردند(24). امام باقر(ع) عقیمسازی چهارپایان و درگیر کردن آنها با یکدیگر و ایجاد زد و خورد میان آنها را ناپسند میداند(25).
2.تعریف حیوان شهری
حیوانات شهری حیواناتی هستند که آزادانه در سطح شهر زندگی میکنند. این حیوانات سرگردان، بدون پناهگاه و محل سکونت معین هستند آنها در خیابان متولد شده، زندگی میکنند و میمیرند. این حیوانات معمولاً از زباله و پسماند تغذیه کرده و به یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی ما انسانها تبدیل شده، خود را برای بقا، با طبیعت زندگی شهری وفق دادهاند. مهمترین حقوق حیوانات با استناد به حداقل استانداردهای نگهداری آنان عبارت است از تدارک آب و خوراک مناسب و جایگاه و شرایط زیستی و روانی صحیح، دستیابی به بهداشت و درمان آنها، به خصوص با توجه به وجود بیماریهای مشترک میان حیوان و انسان(26). قوانین مرتبط با حیوانات شهری در کشورهای مختلف تعریف کلی از حیوان شهری یا بطور خاص سگهای شهری ارائه نمودهاند برای مثال مطابق راهنمای کنترل سگها 1824، یک سگ شهری، هر سگی است که تحت نظارت مستقیم مالک نیست و از هر مانعی محروم است و به همین دلیل در پرسه زدن در جامعه آزاد است. همچنین قانون کنترل سگهای خیابانی 2000 موریس، سگهای شهری را حیوانی میداند که تحت کنترل یا مالکیت با مجوز هیچ کس نباشد. سگها حیواناتی هستند که به طور گلهای زندگی میکنند و انزوا تاثیرات مضری بر آنها میگذارد.
3.رفاه حیوانات غیر انسانی با عنوان ولگرد
طبق تعریفی که «رابرت نوزیک» از رفاه حیوانات ارائه داد، گاه تحقق منافع حیوانات در جهت رفاه نوع بشر قربانی میشود، در این صورت، گرچه چنین منافعی در نوع خود حائز اهمیت هستند، اما جایی که در مقابله یا مواجهه با منافع انسان قرار گیرند، اولویت با منافع انسان است. در واقع رفاه حیوانات، ایجاد شرایط مطلوب نگهداری از حیوان میباشد. شاید حداقل معیار رفاه حیوانات را بتوان در پرتو پنج آزادی اساسی برای این موجودات تعریف کرد: رهایی از تشنگی و گرسنگی، رهایی از نبود آسایش، رهایی از درد، صدمه و بیماری، آزادی ابراز رفتارهای عادی و رهایی از ترس و اضطراب. به این ترتیب، مفهوم رفاه حیوانات عبارت است از اجتناب از بهرهکشی یا مورد سوءاستفاده قرار دادن گرفتن به دست انسان از طریق استانداردهای مساعد اسکان، تغذیه، مراقبت کلی، اجرای برنامههای منظم واکسیناسیون و پیشگیری از سرایت گسترده بیماریها و تضمین رهایی حیوانات از تحقیر و رفتارهای غیر انسانی و بیرحمانه و تحمیل هر گونه شرایط توام با عدم آسایش «بدون هیچ ضرورتی»(36). البته معیارهای خاص رفاه در گونههای مختلف حیوانی و بسته به شرایط، متفاوت است. برای شناسایی مصادیق رفاه حیوانات حیوانات شهری آگاهی از وضعیت آنها ضروری میباشد. این حیوانات در معرض تصادف با خودرو، انواع بیماریها، گرسنگی و تشنگی، سرما و گرمای شدید، آزار و آسیب های جسمی و روحی و همچنین کشتارهای دستهجمعی میباشند. بنابراین رفاه آنها شامل حمایت از آنها توسط انسان در مقابل این خطرات میباشد فلذا انسان مسئول احقاق حقوق حیوانات شهری میباشد.
تنوع در روشهای بکار رفته در کشورهای مختلف، نشان دهندهی تلاش مسئولان و سازمانهای رفاه حیوانات برای انسانیتر کردن روشهای کنترل حیوانات شهری و حمایت از حقوق آنها میباشد. با وجود آنکه مرگ با ترحم روشی شناخته شده در جهان است، ایجاد پناهگاه، عقیمسازی، واکسیناسیون و درمان برای تامین رفاه حیوانات شهری برنامه ریزی شده است. دقت در قوانین و رویه نشان میدهد که مرگ با ترحم به عنوان آخرین راهکار مورد استفاده قرار میگیرد چرا که حیات حیوان محترم شمرده میشود.
4-1-تجربه کشور هند: در کشور هند پیشگیری از هاری همیشه مهمترین نیروی محرک پشت برنامههای کنترل موالید سگ بوده است. تخمین زده میشود که هرساله 20000 نفر در هند از هاری میمیرند و بیشتر این افراد این بیماری را از گاز سگهای شهری آلوده میگیرند (27). هند به خاطر وجود مقدار زیاد آشغال خوراکی در خیابانها، تحمل سگها ازنظر فرهنگی و نبود برنامههای کنترل و کاربردی پایدار (28) سگهای شهری زیادی دارد. از آنجائی که هیچکس در قبال مراقبت دامپزشکی در قبال آنها مسئولیتپذیر نیست، آنها اغلب وضعیت بهداشتی و سلامتی ضعیفی دارند (29). بیماریهای مهم در میان سگهای شهری شامل مشکلات پوستی (30) و تروما است. کنترل موالید سگهای شهری ازنظر بهداشت عمومی و چشمانداز رفاه حیوانات حائز اهمیت است (31). جمعآوری انبوه سگها از گذشته برای کنترل هاری در هند مرسوم بوده است (32). بااینوجود، شواهد تجربی نشان میدهند که کشتن بهتنهایی در کنترل جمعیت مؤثر نیست. کنترل موالید حیوانات (ABC[5]) یک برنامه تناوبی است که مستلزم گرفتن، عقیمسازی با جراحی، واکسیناسیون هاری است (33). برنامه ABC جودپور در سال 2004 راهاندازی شد. سگهای بزرگتر از سه ماه سالم ازنظر جنسی که آزادانه پرسه میزدند توسط گیرندههای سگ مجرب با استفاده از روش کیسه و طناب گرفته شدند. سگهای شیرده و حامله در ماههای بالا (بعد از گذشت 50 روز از حاملگی ) گرفته نمیشدند. سگهای گرفتهشده بهمنظور عقیمسازی با جراحی و واکسیناسیون هاری به پناهگاه MAPT[6] آورده شدند، سگهای نر روز پس از عقیمسازی آزاد شدند؛ و سگهای ماده پنج روز پس از عقیم سازی آزاد شدند. برای شناسایی سگهای استریل شده، روی گوش چپ برای نشانهگذاری شکاف ایجاد شد . هیئت رفاه حیوانات هند بر اساس راهنمای سگهای خانگی و خیابانی سال 2014 اعلام داشت: ضرب و شتم و جمع آوری سگهای خیابانی مجاز نیست،کنترل موالید و رهاسازی در محل زندگی آنها مجاز است. طبق قانون هند ، سگهای خیابانی را نمیتوان مورد ضرب و شتم قرار داد ، یا رها کرد یا کشت، آنها فقط میتوانند به روش پیش بینی شده در قوانین کنترل موالید حیوانات عقیمسازی و واکسینه شوند و سپس به مکانهای اصلی خود بازگردند. برای برنامه عقیم سازی عاقلانه منطقه که باید از دستورالعملهای قانونی پیروی شود ، سگها پس از عقیمسازی و ایمنسازی باید به زیستگاه اصلی خود بازگردنند. دلیل منطقی رهاسازی مجدد سگهای خیابانی به محل زندگی بعد از عقیمسازی و واکسیناسیون آن است که سگها که از نظر ماهیت سرزمینی هستند ، تمایل دارند با سگهای دیگر مبارزه کنند و آنها را از ورود به سرزمینشان باز دارند و به این ترتیب ، جمعیت سگ در هر منطقه که در هر مکان قرار دارد ، تثبیت و متعادلسازی میشود. در مورد تغذیه سگهای خیابانی، در داخل یا خارج از محل اجتماعات و مجتمعهای دروازه دار، قانونی وجود ندارد که تغذیه حیوانات خیابانی را منع کند. در حقیقت شهروندانی که این کار را انجام میدهند در واقع وظیفهای را که قانون اساسی هند به آنها تحمیل کرده انجام می دهند-شفقت دلسوزانه با همه موجودات زنده-دادگاهها نیز تغذیه سگهای خیابانی تأیید کردند، زیرا همین اختلافات و ظن انسان و حیوان را کاهش میدهد و کنترل موالید حیوانات را تسهیل میکند(زیرا باعث میشود گرفتن سگها آسانتر شود) و همچنین ظلم به حیوانات یک توهین است و طبق بخش 11 قانون پیشگیری از ظلم به حیوانات و بخش 428 و 429 قانون جزای هند قابل مجازات با حبس و جریمه میباشد.
2-4-تجربه کشور ایتالیا: در سال1994 اولین پروژه کنترل حیوانات شهری ایتالیا LPA[7] در کارخانه ITALSIDER ایتالیا آغاز شد. 332 سگ در چهار ماه و نیم از خیابان جمعآوری شدند.287 سگ عقیمسازی، واکسینه و تتو (برای شناسایی) و در نهایت رها شدند این کار در سالهای بعدی نیز تکرار شد. در حال حاضر جمعیت سگها زیر 80 قلاده است و نشان از این واقعیت دارد که گرفتن/عقیم سازی/بازگردانی روش موثری است. جنبه دیگر کنترل حیوانات شهری که در طول اجرای این پروژه نمایان شد، ایجاد ارتباط خوب مردم محلی با نیروی کار پروژه است. بسیاری از کارکنان از سگها با پنهان کردن آنها حفاظت کرده بطوری که گیرندگان موفق به جمعآوری آنها نشوند. به این ترتیب تنها تعداد محدودی از آنها گرفته میشدند. با این حال با آغاز فعالیت LPA مردم به سرعت دیدند که سگهای جمعآوری شده که یک بار تحت درمان قرار گرفتهاند بازگردانده شده و کاملا سالم و خوشحال هستند. در نتیجه کارکنان به تیم LPA کمک کردند که باعث جمعآوری و درمان نزدیک به 100 درصد سگها شد. بنابراین رابطه خوب با مردم محلی بسیار مهم است در غیر این صورت موفقیت یک پروژه مدیریت حیوانات شهری بعید به نظر میرسد. جنبه مالی نیز در اجرای برنامه مسئله مهم دیگری است. قبل از شروع برنامه LPA کارخانه هزینه بسیار زیادی صرف گرفتن و کشتن سگها نمود بدون آنکه مشکل را حل کند. سپس قانون جدید کشتن سگهای مهربان و سالم را ممنوع کرد بنابراین این روش منسوخ شد. LPA مبنی بر اسکان سگها و سپری کردن باقی عمر در پناهگاه را نپذیرفت چرا که باعث افزایش هزینهها میشد. روشهای LPA نه تنها مشکل به ظاهر غیر قابل کنترل سابق را حل نمود بلکه مقدار زیادی پول برای کارخانه حفظ نمود. این تجربه نشان میدهد که تکنیک گرفتن/عقیمسازی/بازگرداندن نه تنها برای کنترل حیوانات شهری موثر است، بلکه از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه میباشد. موفقیت LPA در italsider مورد توجه مقامات نیروی دریایی قرار گرفت. آنها سالیان متمادی مشکلات زیادی با سگها در کشتیسازی تاراتو، از جمله حمله به خدمه، داشتند. در سال 1998 آنها از LPA درخواست کمک کردند. مانند آنچه در Italsider انجام شد، سگهای مهربان و سالم گرفته شدند، واکسیناسیون هاری و سایر بیماریهای عفونی، عقیمسازی و تتو انجام شد، و سگهابه زیستگاه خود بازگردانده شدند. متعاقبا سگها برای بررسی سلامتی و سایر درمانها دوبار در سال جمعآوری شدند. یافتهها نشان میدهد که گرفتن/عقیمسازی/ بازگرداندن تاثیرات مثبتی بر رفتار حیوانات دارد. در سال 1994 قانون جدیدی برای رفاه حیوانات در ایتالیا تصویب شد بنابراین دیگر کشتن حیوانات سالم و مهربان شهری مجاز نبود علاوه بر آن LPA نیز قادر به اسکان همه حیوانات در پناهگاه نبود. از سال 1994 عقیمسازی کم کم رواج پیدا کرد بنابراین حیوانات عقیم و در محل زندگی رها میشدند همچنین مردم به مراقبت از آنها تشویق شدند(30).
3-4-تجربه کشور انگلستان: در انگلستان، قوانین مرتبط با حیوانات شهری شامل قانون حفاظت از محیط زیست 1990 ، دستور العمل کنترل سگ 1992، قانون سگها 1928، قانون حفاظت از حیوانات 1911، قانون رها کردن حیوانات 1960، قانون تاسیسات شبانهروزی حیوانات 1963و قانون رفاه حیوانات 2006 میباشند. طبق این قوانین تحمیل هرگونه درد و رنج به حیوانات و همچنبن رها کردن آنها منع شده است و اختیار جمعآوری حیوانات شهری به پلیس واگذار شده است. مقامات محلی مسئول بازرسی و اعطای مجوز به پناهگاههای حیوانات میباشند. بر اساس گزارش سرپرست بهداشت محیط زیست کناک 2011 کنترل سگهای شهری در بهبود وضعیت محیط به وسیله کاهش آلودگی ناشی از سگها، پرورشدهندگان بیمسئولیت و سایر مزاحمت های ناشی از حیوانات مشارکت میکنند. کنترل سگها باعث ایجاد محیطی امنتر، کاهش تصادفات و حمله سگها در اماکن عمومی میشود(بخش 1).پیادهسازی سیاستهای کنترل سگها از طریق آموزش مناسب و آگاهسازی با رویکردی متعادل موجب رفاه حیوانات میشود(بخش 2). مقامات محلی مسئولیت جمعآوری سگها را به عهده دارند(بخش 4). اگر سگها به سرپرستی گرفته شوند هزینه پناهگاهها به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. نظارت و ارزیابی سرپرست تا زمانی که از برخورد عادلانه با حیوان اطمینان حاصل شود ادامه مییابد(بخش 10). طبق بخش 149 قانون حفاظت از محیط زیست 1990 هر مقام محلی باید شخصی را به عنوان مامور برای کنترل سگهای شهری منصوب کند. این مامور باید سگهایی که بدون قلاده و مالک پرسه می زنند خصوصا در اماکن عمومی جمعآوری کند. سگهای جمعآوری و پذیرفته شده در پناهگاهها توسط دامپزشک عقیم میشوند.
5.وضعیت کنونی حیوانات شهری در ایران
گفته شد حیوانات شهری در معرض تصادف با خودروها، انواع بیماریها، گرسنگی و تشنگی، سرما و گرمای شدید، آزار و آسیبهای جسمی و روحی و همچنین کشتارهای دستهجمعی قرار دارند. از طرفی انتقال بیماری و رشد چشمگیر جمعیت این حیوانات نگرانیهایی را برای انسان ایجاد نموده است. ظلم به حیوانات شهری و کشتار آنها امروزه در کشور ایران به وفور دیده میشود. حیوانآزاری به عنوان یک رفتار انحرافی می تواند زمینهساز قوی برای وقوع سایر جرایم باشد. در تعریف حیوانآزاری باید گفت وارد ساختن تعمدی و بی دلیل هر نوع آسیبی به حیوانات است که به شیوههای گوناگون، از قبیل آزار فیزیکی، آزار روانی، بی توجهی و عدم رسیدگی مثل تامین نکردن آب و غذا، سرپناه و... صورت میپذیرد تا حدی که سلامت آن به خطر بیفتد. در مطالعات جرم شناسی دیده شده است افرادی که سابقه حیوانآزاری دارند، نه فقط میزان ارتکاب خشونت به افراد دیگر در آنها بالاست، بلکه میزان ارتکاب سایر رفتارهای ضد اجتماعی نیز در آنها بیشتر است. مجازات نمودن حیوانآزار اولین و بهترین راه حل نیست. برای پیشگیری از حیوانآزاری باید عوامل بروز آن را شناسایی نمود. به طوری که به تعبیر پریودو داریل «بزهکار یا مریض است و یا نادان، باید به درمان و آموزش او پرداخت نه این که او را خفه کرد»(32). مهمترین خطر سلامتی گازگرفتی توسط سگ است. گزش سگ دارای ریسک عفونت است. در جایی که تراکم بالایی از سگها و انسانها در ارتباط با هم زندگی میکنند انتشار بیماری قابل انتقال از حیوانات به انسان یک مشکل تلقی میشود. یکی از مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان میباشد. بیماری هاری به دلایل میزان کشندگی بالا، افزایش روند موارد حیوان گزیدگی در جوامع مختلف و تلفات و خسارات اقتصادی در دامها دارای اهمیت میباشد. هاری در دو نوع اپیدمیولوژیک یافت میشود: نوع شهری که اصولا توسط سگ و یا موارد کمی گربه انتشار مییابد و نوع وحشی که مخزن آن گرگ، روباه، راسو، راکون و خفاش است. بر اساس شاخصهای یکی از سازمانهای مراقبت از حیوانات، یک جفت سگ و فرزندان آنها در شرایط بهینه زندگی میتوانند در طول 6 سال، 67000 توله به دنیا بیاورند. تعداد سگها از هر دستهای که باشند به واسطه توانایی تولید مثلی بالا و در صورت نبود نهادی برای نظارت، همواره افزایش مییابد و به همان نسبت خطر بالقوه برای سلامتی انسان. مدفوع، ادرار و موی سگ به طور غیر مستقیم خطر بروز بیماریهای انگلی و باکتریایی را ایجاد میکند چرا که باعث آلودگی زمین قابل کشت، مراتع، چمنزارها و منابع آب میشود.
کشتار انبوه به منظور کنترل جمعیت، یکی از موارد نگران کننده در زمینه حقوق حیوانات شهری است. در 5 کشور یعنی 16 درصد از جهان(آلبانی، ارمنستان، آذربایجان، جمهوری مولداوی و اوکراین) به عنوان روشی برای کنترل حیوانات شهری، سگها توسط مستخدمان شهرداری کشته میشوند. اما این روش بطور محدودی تعداد حیوانات را کاهش میدهد به این معنی که تعداد سگها افزایش یافته یا ثابت میماند(33). به طور کلی درباره این که آیا کشتن سگها صحیح است یا خیر، باید متذکر شویم که این عمل هم بر رفاه انسان و هم سگها تأثیر میگذارد. مطالعات نشان میدهند که این روش بهعنوان روش طولانیمدت کنترل جمعیت سگها عمل نمیکند. زیرا امکان حذف تمام سگها وجود ندارد و سگهای دیگر بهزودی نواحی مشخص را پر از جمعیت میکنند که انتشار بیماریهایی مانند هاری را بدتر میکند. بنابراین این کار هدر دادن منابع و در کنترل بیماری زئونوز زیانبخش است. در حال حاضر الگوی قانونی مرتبط با حیوانات شهری در ایران، برای حمایت از حقوق آنها و نحوه ی ساماندهی آنها موجود نمی باشد. تنها دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد در 1387 تنظیم شده که طبق آن شهرداری مسئول جمعآوری، درمان و عقیمسازی سگهای شهری میباشد و در صورتی که حیوانی غیر مفید باشد مرگ او باید بدون درد انجام شود. نصب قلاده و شناسنامهدار کردن سگ، انجام معاینات و مراقبتهای بهداشتی لازم، واگذاری و عقیمسازی در این دستورالعمل پیش بینی شده است. نکتهای در این میان حائز اهمیت است که گرچه این دستورالعمل جنبه حمایتی ندارد هیچ یک از ترتیبات مقرر در آن اجرا نمیشود. در نظام حقوقی ایران قوانین حمایتی مبتنی بر رفاه حیوانات و جرمانگاری برخی اعمال علیه آنها وجود ندارد.
جمع بندی
وجودحیوانات شهری در محیط زندگی شهروندان امری انکارناپذیر است. خصوصا با گسترش شهرها انسانها بیش از پیش وارد محیط زندگی حیوانات میشوند. فعالیت چند سمن و پناهگاه بدون وجود قانون یا دستورالعملی به عنوان الگو و با ضمانت اجرا و بدون هیچ گونه حمایت مالی و حقوقی دولت باعث عدم پیشرفت خواهد بود. شهرداریها که از زمان تصویب دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد مسئول ساماندهی محسوب میشوند هنوز هم به کشتار انبوه متوسل میشوند در حالی که همان گونه که مطرح شد این عمل هیچ گونه تاثیر مثبتی بر جمعیت این حیوانات ندارد و در کشورهای پیشگام کاملا منسوخ شده است. پیشنهاد میشود شهرداریها با همراهی و حمایت از حامیان در عوض کشتار به جمعآوری و واکسیناسیون و عقیمسازی اقدام نمایند. بنابراین یکی از ضعفهای عمده نظام حقوقی ایران خلاء قانونی در زمینه حمایت از حقوق حیوانات است. در کشور ایران حامیان، سمنها و موسسان پناهگاهها به عنوان ذینفع نمیتوانند به طرح دعوی در زمینه حیوانات شهری بپردازند و غالبا پیگیری آنها در زمینه حیوانآزاری بینتیجه میماند. بهتر است موادی از قانون به این امر اختصاص یابد چرا که این امر خود جنبه پیشگیرانه داشته و فرد خاطی را از عمل باز میدارد. کشورهای پیشگام نیز از ابتدا بهترین روشها را انتخاب نکرده بلکه به آهستگی و با تجربه و آزمودن روشهای مختلف توانستند مشکلات حیوانات شهری را حل نمایند. بنابراین ایران نیز قادر خواهد بود در عین حمایت از حق حیوانات شهری مساله جمعیت آنها را حل و فصل نماید. نمیتوان حق تولید مثل را از موجودی دریغ نمود اما زمانی که این حیوانات بطور گسترده تولید مثل میکنند در حالی که غذای کافی و رفاه و حتی حق مصون ماندن از آزار، از آنها دریغ شده است، با پذیرش رویکرد عملگرایی، بهترین راه حل عقیمسازی و البته رسیدگیهایی همچون غذارسانی، درمان، واکسیناسیون و غیره میباشد. در صورتی که بودجه و امکانات کافی برای رسیدگی به همه حیوانات شهری وجود داشته باشد، دلیلی برای عقیمسازی وجود ندارد، اما در وضعیت کنونی میتوان گفت عقیمسازی بهترین شیوه حمایت از حیوانات شهری می باشد. یکی از عوامل افزایش جمعیت حیوانات شهری رها شدن حیوانات خانگی توسط صاحبان آنها میباشد. در ایران حیوانات خانگی به ثبت نرسیده و دارای پلاک یا ریزتراشه نیستند. اکثرا صاحبان برای فروش تولهها حیوان خانگی خود را عقیم نمیکنند. این امر ریشه در تجارت حیوانات خانگی دارد که باید ممنوع شود. خرید و فروش و پرورش حیوانات به اصطلاح با نژاد تجارتی با نتایج بسیار مضر میباشد. افرادی که علاقه به نگهداری حیوان خانگی دارند می توانند در عوض خریدن حیوان، یکی از حیوانات شهری را به سرپرستی گرفته و با این کار به طور غیر مستقیم هم حیوان را حمایت کند هم به صنعت خرید و فروش حیوانات سود نرسانند. این امر بدون وجود قانون و نهادی به منظور نظارت و بازرسی میسر نخواهد شد.
بنابراین پیشنهادهای طرح شده شامل موارد زیر میباشند:
تصویب قانونی تحت عنوان قانون رفاه حیوانات شهری که باید موارد ذیل در آن پیش بینی و رعایت شود:
منع حیوانآزاری، تعیین مصادیق و مجازات برای آن،
تعیین ارگان مسئول کنترل و ساماندهی حیوانات شهری و طرح وظایف آن،
ایجاد ممنوعیت خرید و فروش حیوانات و تعیین جریمه برای عاملان آن،
تعیین نهادی برای اعطای مجور فعالیت به سمنها و پناهگاهها،
اجباری ساختن ثبت حیوانات خانگی برای افزایش مسئولیتپذیری صاحبان و پیشگیری از عواقب بعدی،
اختصاص دادن بودجه برای اجرای مفاد این قانون و تعیین سالانه آن،
اجرای برنامه کنترل موالید، جمعآوری/عقیمسازی/رهاسازی.
اجرای برنامههای آموزشی در سطوح مختلف از جمله در مدارس، از طریق صدا و سیما، نصب بنرهای آموزشی توسط شهرداری در سطح شهر، تالیف کتب آموزشی به همراه نقاشی و شعر برای کودکان.
References
1- دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق محیط زیست. *(مسوول مکاتبات)
2- استادیار، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران.
[3]- MA.student in environmental law. *(Corresponding Author)
[4]- Assistant prof, University of Mazandaran, faculty of law and political science
[5]- Animal birth control
[6]- Medicaid asset protection trusts
[7]- Lega Pro Animale Projects