نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان (مسؤول مکاتبات)
2 کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست
چکیده
کلیدواژهها
علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورههجدهم، شماره سه، پاییز 95
برنامهریزی راهبردی مدیریت پسماند شهر زاهدان به روش SWOT
حمیدرضا رخشانینسب [1]
خدیجه صفری[2]
تاریخ دریافت:1/10/92 |
تاریخ پذیرش:21/5/93 |
چکیده
زمینه و هدف: امروزه با پیشرفت عـلوم و فـنآوری، تولید و مدیریت مواد زاید جامـد بسیار دگرگون شده است. با توجـه به اینکه در عصر حاضر مدیریت راهبردی گامی مؤثر در جهت رسیدن به موفقیت سازمان و نیز تحقق اهداف سازمانی در برنامههای بلند مدت است، لذا در این پژوهش برنامهریزی راهبردی مدیریت پسماند شهر زاهدان ارایه شده است.
روش بررسی: به منظور ارایه برنامه راهبردی مدیریت پسماندهای شهر زاهدان از روش SWOT[3]وتکمیل جدول برنامهریزی راهبردی کمی موسوم بهQSPM [4] استفاده شده است. همچنین از نظرات کارشناسی خبرگان نیز بهره گرفته شده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، مهمترین راهبرد با بالاترین امتیاز جهت تحقق اهداف سازمان و دستیابی به توسعه پایدار در شهر زاهدان، همکاری و حمایت دولت جهت تخصیص اعتبارات لازم میباشد. مهیا کردن موقعیت جهت جذب و مشارکت بخشهای خصوصی، ضرورت آمـوزش و فرهنگسازی عمومی، تدوین رویههای تولـید و بخشهای نرمافزاری و عدم اجـرای قوانین و مقـررات مدیریت پسماند، سایر راهبردهای مؤثر در بهبود مدیریت پسماند شهر زاهدان میباشد.
بحث و نتیجهگیری: اولویتهای راهبردی بهدست آمده در این تحقیق میتواند در مسیر توسعه پایدار، گامی اصولی جهت تحقق اهداف محیط زیستی مدیریت پسماند شهر زاهدان بهشمار رود. از سوی دیگر، شهرداریها و سازمانهای محلی میتوانند سیاستهای لازم را جهت تقویت ابتکارها و ابداعهای محلی سازماندهی و اجرا نمایند. همچنین خانوادهها، صنایع و مشاغل، ادارهها و ارایه کنندگان خدمات در زمینه پسماند، ملزم به اجرای سیستم مدیریت پسماند شهری هستند.
واژه های کلیدی: بازیافت،برنامهریزی راهبردی، پسماند، مدیریت پسماند.
|
Strategic Planning Management of Solid Waste in Zahedan City Using SWOT Method
Hamid-Reza Rakhshaninasab [5]*
Khadijeh Safari[6]
Abstract
Background and Objective: Nowadays, with the advances of sciences and technologies, production and management of solid waste have been significantly transformed. Regarding the fact that in the present age, strategic management is considered as an effective step in attaining organizational successes and also realization of organizational objectives in long-term plans; therefore, in the preset study, the strategic planning management of solid waste in Zahedan City is investigated and presented.
Method: In order to present the strategic planning management of the waste of Zahedan City, the Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) and Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) were employed. In addition, the professional ideas of elites and experts were used.
Findings: The findings of the present study indicate that the most strategy with the highest score for realization of the organization's objective and achieving sustainable development in Zahedan City, the government's cooperation and support for allocation of credits is necessary. Providing the situation of attracting and participating private sectors, necessity of education and public acculturation, codifying production approaches and software sections and the lack of executing regulations and laws regarding management of the waste are among the effective strategies in improving solid waste management in Zahedan.
Discussion and Conclusion: Strategic priorities obtained from the study can take a significant step in the path of sustainable development for the realization of ecological objectives of management of the waste in Zahedan. On the other hand, municipalities and local organizations can execute and organize the required policies for reinforcing local innovations and Initiatives. Furthermore, families, industries and occupations, offices and providers of services working in the domain of waste are required to execute MSW (Municipal Solid Waste) management system.
Key words: Recycling, Strategic Planning, Waste, Waste Management.
مقدمه
امروزه رشد بیرویه جمعیت، توسعه شهرنشینی، ظهور فنآوریهای جدید و تغییرات حاصل شده در عادتها و الگوی مصرف از یک سـو و محـدودیت در استفاده از منابـع طـبیعی از سوی دیگر، علاوه بر بهوجود آوردن انواع مشـکلات پیچیده در کیفیت زندگی انسان، بروز انواع ناسازگاریهای اجتماعی، اقتصادی و نهایتاً محیط زیستی را به دنبال داشته است (1). توجه به آلودگیهای محیط و مقابله با آنها از طریق برنامههای مختلف زیستمحیطی از جمله مدیریت پسماندهای شهری اکنون به صورت گستردهای در بهداشت و اقتصاد جهان مطرح است که مقوله بازیافت آن، انقلابی را در کاربرد فنآوری نوین بهوجود آورده است (2).
مدیریت مواد زاید در سالهای اخیر همواره جزء یکی از مهمترین مسـایل محیط زیستی بوده است (3). یکی از مهمترین این شیوهها، مدیریت و برنامهریزی راهبردی میباشد که در جهت مقابلة سیستماتیک با معضلات شهری از طریق درک فرصتها، امکانات، تهدیدهای موجود و تخصیص منابع، میتواند به سازمانهای شهری بهویژه شهرداریها کمک مؤثری نماید (4). برنامهریزی راهبردی از جمله روشهایی است که متناسب با نوع تغییرهای محیطی ابداع شده و در این نوع از برنامهریزی؛ هدف، تعریف و تدوین راهبردهاست (5). «شندلر»[7] و «هافر»[8] راهبرد را فعالیتهای تأمینکننده هماهنگی میان منابع داخلی و استعدادهای سـازمان یا فرصـتها و تهدیدهای حیطة بیرونی تعبیر کـردهاند (6).
در سالهای اخیر، کشورهای در حال توسعه شروع به بهبود سیستم مدیریت پسماندهای شهری خود نمودهاند، اما زبالههای تولیدی رو به افزایش این کشورها به دلیل رشد سریع شهرنشینی، معمولاً به نحو مطلوبی مدیریت نمیشود (7). یکی از مشـکلاتی که اکـثر شـهرهای ایـران با آن مواجـه اسـت، عدم مدیریت صحیح مواد زاید جامد شهری است. در شهر زاهدان روزانه بهطور متوسط 220 تن زباله یعنی سالانه حدود 80 هزار تن پسماند تولید میگردد[9] و سرانه پسماند حدود 375 گرم میباشد. تقریباً از 20 ســال قـبل، زبالـههای تولـیدی شهر زاهدان در نزدیکی جاده میرجاوه تخلیه و تلنبار میگردد. این مسأله موجب آلودگی بیش از 800 هکتار از اراضی اطراف شهر شده که علاوه بر به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم، مشکلات محیط زیستی بسیاری را در منطقه موجب شده است.
زبالههای شهر زاهدان (به جز زبالههای بیمارستانی، صنعتی و پسماندهای کارخانهها) از سال 1384 با تأسیس کارخانه بیوکمپوست زاهـدان تفکیک میگردد. کارخانه بیوکمپوست شهر زاهـدان در یک محـوطه 10 هکتاری در کیلومـتر 14 جاده میرجاوه واقع شده است (8).کارخانه بیوکمپوست زاهدان با توجه به اهمیت اصولی بازیافت صحیح زباله جهت دستیابی به اهداف ارزشمندی از جمله جلوگیری از اتلاف سرمایههای ملی، صرفهجویی در مصرف مواد اولیه و انرژی، حفظ منابع طبیعی و مواهب محیط زیستی، ایجاد زمینه رشد و فعالیت صنایع تبدیلی و بالا رفتن درصد اشتغالزایی تأسیس شده است (9).بنابراین، برنامهریزی در راستای بهبود وضعیت محیط زیست در این شهر میتواند از رشد پیامدهای زیستمحیطی منفی که در بسیاری از مناطق شهری آن وجود دارد، جلوگیری نماید.
در زمینه پیشینه پژوهش میتوان گفت، مافی و همکاران (10) در تحقیق خود روشهای بهینه حوزه خدمات شهری با تأکید برمدیریت پسماند شهری را بهصورت راهبردی تدوین و مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج یافتههای آنان نشان داد که شناخت نیازها و اولویتهای شهروندمداری و ایجاد محیط زیست سالم و پایدار میبایست مبنا و ملاک تصمیمسازیها با رویکرد راهـبردی باشـد. برای کنترل و مدیریت پسـماند جامد، مدیریت پسماند جامد شهر هالتون (11) در برنامه گزارش نهایی خود برای سالهای 2012 تا 2016 بر این نکته اشاره میکندکه مهمترین راهبرد برای کنترل و مدیریت پسماند شهری، بازیافت مواد، آموزش افراد جامعه و دفن اصولی زبالههای مجتمعهای مسکونی بهصورت صحیح میباشد. دولت کانادا (12) در طرحی موسوم به مدیریت منابع و پسماندهای جامد مجتمعها در شهر ونکوور چهار برنامه را هدفگذاری کرده است که از مهمترین این برنامهها به دفن صحیح زبالهها و پسماندها پس از بازیافت مواد و انرژی اشاره شده است. در همین رابطه در شهر کانتی در کشور هلند (13) برای مدیریت پسماند آن به صورت راهبردی طرحی ارایه شده است که در این طرح بسیاری از عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار بر پسماندها را در قالب رویکرد «SWOT» مورد بررسی قرار داده است. با توجه به موارد اشاره شده، میتوان گفت که با بررسیهای انجام یافته در طی ده سال گذشته موضوع این تحقیق یکی از نیازهای مدیریت شهری است که با کاربرد صحیح توصیههای ارایه شده در آن میتوان با مدیریت صحیح پسماندهای شهری، سالیانه از هدر رفت منابع مالی و غیر مالی جلوگیری و توسعه شهری را به شیوههای قابل قبولی به انجام رساند. بنابرین با مدیریت صحیح پسماندهای شهری میتوان عواملی چون تولید مواد زاید، جمعآوری، حمل و نقل، دفع، دفن زباله و بازیافت آنها را کارشناسی و بهطور صحیح مدیریت کرد و اصول مهندسی برای هر کدام از آنها را طراحی نمود.
در پژوهش حاضـر هدف اصلـی آن است که ضمن شناخت نقاط قوت و ضعف مدیریت پسماند شهر زاهدان، به ارایه راهکارها و تعیین راهبردهای کاربردی به منظور بهبود سیستم مدیریت پسماند این شهر مبادرت شود.
مواد و روشها
شـهر زاهـدان با مسـاحتی بالـغ بر 187502 کیلومـتر مـربع به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان و نیز پهناورترین استان کشور که معادل 4/11 % مساحت کل کشور را در بر گرفته است، دارای جمعیتی معادل 567449 نفر و 110000 خانوار است (14). زاهدان در حال حاضر دارای 5 منطقه شهری و 15 ناحیه بوده که تحت پوشش خدمات شهری شهرداری زاهدان قرار دارند.
در این پژوهش جهت تحلیل و برنامهریزی راهبردی مدیریت پسماند شهر زاهدان از مدل SWOT استفاده شده است.
مدل SWOT یکی از ابزارهای راهبردی تطابق نقاط قوت و ضعف درون سیستمی با فرصتها و تهدیدات برون سیستمی است. مـدل SWOT تحلیل سیستماتیکی را برای شناسایی این عوامل و انتخاب راهبردی که بهترین تطابق بین آنها را ایجاد مینماید، ارایه میدهد. از دیدگاه این مدل یک راهبرد مناسب قوتها و فرصتها را به حداکثر و ضعفها و تهدیدها را به حداقل ممکن میرساند. برای این منظور نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها در چهار حالت کلی SO، WO، ST و WT پیوند داده میشود و گزینههای راهبردی از بین آنها انتخاب میشود (15).
1- ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE)[10] و عوامل داخلی (IFE)[11] و مراحل آن
در این پژوهش ابتدا به بررسی و شناسایی عوامل محیطی (محیط داخلی وخارجی) پرداخته شده است. بدین منظور میبایست از متغیرهای موجود در محیطهای داخلی و خارجی سـازمان آگاه بود. از اینرو، عـوامل راهبردی را مورد ارزیابی قرار داده و پس از تعیین عوامل مهم و کم اهمیت، اولویتبندی صورت میگیرد. برای ارزیابی عوامل راهبردی داخلی و خارجی از جداول IFE و EFE استفاده شده است (16).
جهت اولویتبندی، به هر کدام از عوامل ضریب وزنی از 1 تا 4 داده مـیشود. این وزن بر اسـاس اهمیت و با توجه به نظـر گروه کارشناسی که آشنایی کامل با مسایل و مشکلات سازمان دارند، میباشد. وضع موجود هر عامل با امتیازی بین 1 تا 4 تعیین میگردد و در پایان، اولویت راهبردها مشخص شده و جهت رسیدن به وضعیت مطلوب سازمان، برنامهریزی لازم انجام میگردد (17).
1- 1- بررسی عوامل داخلی
هـر سـازمان با مـجـموعهای از منابــع با ارزش، شـامـل داراییهای پایه، قابلیتها، شایستگیها و فرایندهای فعالیت خود به تولید کالا و خدمات میپردازد. در این بخش به شناسایی و ارزیابی نقاط قوت وضعف واحدهای وظیفهای سازمان پرداخته میشود.
نتایج این بررسی لیستی از نقاط قوت و ضعف سازمان خواهد بود که میتواند در تعیین اهداف راهبردی سازمان نقش مهمی داشته باشد (جدول 1).
فرایند بررسی عوامل داخلی سازمان به موازات فرایند بررسی عوامل خارجی سازمان میباشد. برای تعیین نقاط قوت و ضعف سازمان، باید نمایندگان مدیران و کارکنان سازمان نقشی اساسی داشته باشند.
فراینـد بررسی عوامل داخلی سازمان در مقایسه با بررسی عوامل خارجی برای کارکنان فرصت بیشتری بهوجود میآورد تا بتوانند رابطه شغل واحد خود را با کل سازمان بهتر درک کنند (18).
1- 2- بررسی عوامل خارجی
عوامل خارجی یا محیطی عواملی هستند که بر سازمان تأثیرگذارند ولی معمولاً سازمان بهطور مستقیم بر آنها تأثیرگذار نیست. هدف از بررسی عوامل و نیروهای خارجی، شناسایی و تهیه لیست فرصتها، وجود زمینههای مساعد برای سرمایهگذاری و فعالیت سازمان است که باید با استفاده از این فرصتها، ضعفها، ناتوانیها و آسیبها را کاهش داده یا جبران نموده و به نفع سازمان بهرهبرداری کرد. تهدیدها نیز برآیند وضعیت نامساعد و نامطلوبی است که بر خلاف اهداف، ارزشها، اصول و منافع سازمان عمل نموده و خارج از کنترل سازمان هستند. لذا احتمال آشفتگی و اختلال در روند فعالیتهای سازمان وجود دارد که باید از آنها پرهیز نمود (19). نتایج این بررسی لیستی از فرصتها و تهدیدهای سازمان خواهد بود که میتواند در تعیین اهداف راهبردی سازمان نقش مهمی داشته باشد (جدول 2).
2- 2- ماتریسراهبردها واولویتهایاجرایی SWOT
راهبردها حرکتدهنده تواناییهای سازمان و تعیینکننده راههای رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب را بیان میکنند. راهبردها در واقع چیستی، چرایی و چگونگی اقدامات اساسی سازمان را مشخص میسازد و بر فضای فکری، کاری و فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری آن احاطه دارد (20). برای شناسایی، طراحی و پیشنهاد راهبردهای ممکن، از ماتریس SWOT استفاده میشود (نمودار 1). با استفاده از ماتریس SWOT چهار نوع یا چهار گروه از راهبردهای ممکن بهدست میآید.
2- 1- راهبردهای قوت- فرصت (SO)
این حالت، مطلوبترین و مناسبترین حالت برای سازمان است و بدین مـعنی است که سـازمان ضمن آنکه از تواناییها و نقاط قوت در خور و قابل اتکایی برخوردار است، در محیط تعاملی و زمینهای خود نیز با فرصتهای مناسب و گرانبهایی مواجه است. بنابراین، این دسته از راهبردها چگونگی بهکارگیری توان موجود سازمان در جهت بهرهبرداری حداکثری از فرصتهای مغتنم محیطی را بیان میدارد (19).
2- 2- راهبردهای قوت- تهدید (ST)
در این حالت، سازمان هر چند از قوت و تواناییهای قابل اتکایی برخوردار است ولی، در محیط تعاملی و زمینهای خود نیز با چالـشها و تهدیدهـای متـعدد و جـدی رو بـه رو مـیباشد. این دسته از راهبردها، چگونگی بهرهگیری از حداکثر توان موجود برای مقابله بهینه با فشارها، چالشها و تهدیدهای محیطی را ترسیم میکند (18).
2- 3- راهبردهای ضعف- فرصت (WO)
در این حالت، هر چند فرصتهای متعدد و گرانبهایی برای سازمان در محیط فراهم است ولی از سوی دیگر، ضعفها و ناتوانیها و آسیبپذیریهای جدی نیز آن را در بر گرفته است. بنابراین، با استفاده از این راهبرد باید نهایت تلاش خود را برای جبران ضعفها و ناتوانیهای خود با استفاده از فرصتهای محیطی بهکار گیرد.
2- 4- راهبردهای ضعف- تهدید (WT)
این حالت، بدترین، دشوارترین و مخاطرهآمیزترین شرایط را برای فعالیت سازمان ترسیم میکند. زیرا، علیرغم آنکه با ضعـفها و ناتوانایـیهای متعـدد و قابل توجـهی مواجه است، در محیطهای تعاملی یا زمینهای خود نیز با فشارها، چالشها و تهدیدهای گوناگونی باید مقابله نماید.
از این رو، با استفاده از این راهـبرد سعی میشـود سـازمان نقاط ضعف خود را به نوعی پوشش دهد یا آسیبپذیریهای خود را از ناحیه تهدیدهای محیطی کمینه نموده، به حداقل ممکن برساند و یا در صورت امکان، خود را از گزند این آسیبها و تهدیدها مصون و به دور نگه دارد (17).
با ترسیم جدول SWOT و انجام تجزیه و تحلیلهای راهبردی مربوط، فهرستی از راهبردهای WT، WO، ST و SO جهت سازمان مدیریت پسماند زاهدان فراهم شده است (جدول 3).
3- مرحله تلفیق
پس از شناسایی عوامل داخلی و خارجی، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای مدیریت پسماند زاهدان را مشخص نموده و به هر عامل یک ضریب وزنی بین صفر (بی اهمیت) تا 9 (بسیار مهم) اختصاص داده شد.
وضع موجود هر عامل با امتیازی بین 1 تا 4 تعیین شده است. تخصیص امتیاز جهت عوامل داخلی بدین صورت محاسبه شد:
اگر قوتهای پیش روی سازمان یک قوت عالی باشد، امتیاز 4، یک قوت معمولی، امتیاز 3، یک ضعف معمولی، امتیاز 2 و یک ضعف بحرانی، امتیاز 1 (جدول 1).
تخصیص امتیاز جـهت عوامل خارجی بدین صورت محاسبه شده است:
اگر فرصتهای پیش روی سازمان یک فرصت استثنایی باشد، امتیاز 4، یک فرصت معمولی، امتیاز 3، یک تهدید معمولی، امتیاز 2 و یک تهدید جدی، امتیاز 1 (جدول 1).
پس روند امتیازدهی در ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و عـوامل خارجـی طوری است که هر قـدر از فرصـت استثنایی به سمت تهدید جدی حرکت شود، میزان امتیاز کمتر شده و از 4 به1 میرسد (16).
منظور از وضع موجود نحوه مدیریت نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها در سازمان میباشد. اگر مدیریت سازمان در پی کاستن نقاط ضعف و تهدید باشد، امتیاز بالایی در خصوص نقطه ضعف یا تهدید به خود اختصاص میدهد و بر عکس، اگر نقاط قوت و فرصتها به خوبی مدیریت نشود، امتیاز پایین دریافـت میکند. لذا امـتیاز موزون یا وزندار هـر عـامل محاسبه گردیده است که بدین منظور، امتیاز هر ردیف از عوامل داخلی و خارجی سازمان را در وزن نرمال شده ضرب نموده، در ستون امتیاز وزندار درج شده است. جمع امتیازهای وزندار محاسبه میشود که حداقل آن 1 و حداکثر آن 4 میباشد و میانگین آن 5/2 است.
اگر نمره نهایی IFE کمتر از 5/2 باشد، این بدان معناست که مدیریت پسماند از نظر عوامل داخلی دارای ضعف است. اگر نمره نهایی EFE کمتر از 5/2 باشد، این بدان معناست که مدیریت پسماند در خصوص استفاده از فرصتها و مقابله با تهدیدها به خوبی عمل نمیکند (16).
4- مرحله تهیه جدول برنامهریزی کمی راهبردی (QSPM)
برای تهیه جدول برنامهریزی کمی راهبردی از تجزیه و تحلیلهای مرحله اول و دوم (مقایسه عوامل داخلی و خارجی)، چارچوب جامع تدوین راهبردها استفاده میشود، تا بدان وسیله به شیوهای عینی راهبردهای قابل اجرا مشخص شوند. به هنگام کاربرد جدول برنامهریزی کمی راهبردی، باید از قضاوت شهودی خوب استفاده کرد (جدول 4).
با در نظر گرفتن نمره جذابیت (AS) و نتیجه حاصل ضرب آن در امتیاز (TAS)، میتوان بهترین راهبرد را انتخاب و بعد از اولویتبندی بهترین راهبردها، راهکارهای مناسب در جهت تحـقق اهـداف سـازمـان را لیست و با اجـرای آن در شهر گامهای بلندی برداشت (جدول 5).
یافتهها
همانگونه که قبلاً ذکـر شد، جهت ارایه برنامه راهبردی مدیریت پسماند شهر زاهدان از مدل SWOT استفاده شده است. بدین منظور ابتدا فهرستی از عوامل داخلی (قوتها و ضعفها) و عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) توسط کارشناسان حوزه مدیریت پسماند شهرداری زاهدان تنظیم گردید. حاصـل عملکـرد گروه خبرگان، پیشبینی 10 قوت و 10 ضعف داخلی و 10 فرصت و 10 تهدید به مثابه عوامل خارجی در زمینه مدیریت پسماند شهر زاهدان بود (جداول 1 و 2). در مرحله بعدی، عوامل داخلی و خارجی مورد ارزیابی و وزندهی به عوامل داخلی و خارجی صورت گرفت (جداول 1 و 2).
جدول 1- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) مدیریت پسماند شهر زاهدان
Table 1. Internal factors evaluation matrix of waste management in Zahedan
امتیاز وزنی |
امتیاز |
وزن |
عوامل داخلی |
ردیف |
نقاط قوت (S) |
||||
32/0 |
4 |
08/0 |
S1: روحیه بالای همکاری کارکنان |
1 |
28/0 |
4 |
07/0 |
S2: روشن بودن اهداف سازمان |
2 |
24/0 |
4 |
06/0 |
S3: ایجاد شرایط مناسب جهت فروش محصولات (کود و پسماندهای بازیافتی) |
3 |
15/0 |
3 |
05/0 |
S4: مهیا بودن امکانات نرمافزاری و سختافزاری |
4 |
09/0 |
3 |
03/0 |
S5: امکان بالقوه تحقیق و توسعه |
5 |
06/0 |
3 |
02/0 |
S6: پیشرفت کار در فرایند تولید و رسیدن به استانداردهای شناسایی شده |
6 |
03/0 |
3 |
0.01 |
S7: استفاده از سیستم MIS و آمار و آنالیز اطلاعات |
7 |
28/0 |
4 |
07/0 |
S8: همکاری آموزش و پرورش در فرهنگسازی |
8 |
15/0 |
3 |
05/0 |
S9: زمینه همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی |
9 |
09/0 |
3 |
03/0 |
S10: گردش مالی |
10 |
نقاط ضعف (W) |
||||
18/0 |
2 |
09/0 |
W1: هزینهبر بودن طرحهای تفکیک پسماندها و زیانآور بودن مشاغل مرتبط |
1 |
08/0 |
1 |
08/0 |
W2: هزینههای آموزش و تحقیق و توسعه |
2 |
05/0 |
1 |
05/0 |
W3: محدودیت در روشهای تولید |
3 |
12/0 |
2 |
06/0 |
W4: ضرورت کارآموزی و آموزش کارکنان و هزینههای مربوطه |
4 |
14/0 |
2 |
07/0 |
W5: مشکلات مربوط به رعایت ایمنی و سلامت بهداشت کارکنان |
5 |
08/0 |
2 |
04/0 |
W6: ضرورت برنامهریزی بهداشت شغلی و روانی کارکنان و پیمانکاران |
6 |
10/0 |
2 |
05/0 |
W7: ضرورت سرمایهگذاری در تجهیزات و منابع انسانی |
7 |
03/0 |
1 |
03/0 |
W8: مشکلات مربوط به محل جغرافیایی کار و لزوم جا به جایی آن |
8 |
03/0 |
1 |
03/0 |
W9: ضعف در نوع تولید، کنترل فرایند و صنایع تبدیلی |
9 |
03/0 |
1 |
03/0 |
W10: ضرورت تغیر در اساسنامه و آییننامههای مرتبط و چارت سازمانی |
10 |
53/2 |
- |
1 |
جمع |
جدول 2- ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) مدیریت پسماند شهر زاهدان
Table 2. External factors evaluation matrix of waste management in Zahedan
امتیاز وزنی |
امتیاز |
وزن |
عوامل خارجی |
ردیف |
فرصتها (O) |
||||
36/0 |
4 |
09/0 |
O1: ایجاد اشتغال و کارآفرینی |
1 |
28/0 |
4 |
07/0 |
O2: امکان استفاده ازپیشرفتهای فنآوری کشورهای پیشرفته |
2 |
09/0 |
3 |
03/0 |
O3: تأثیرات اجتماعی فعالیت سازمان |
3 |
0.20 |
4 |
05/0 |
O4: تأثیرات زیستمحیطی فعالیت سازمان |
4 |
06/0 |
3 |
02/0 |
O5: بازار رو به رشد فروش محصولات و خدمات |
5 |
0.06 |
3 |
02/0 |
O6: انحصاری بودن بازار (شهرداریها) |
6 |
12/0 |
3 |
04/0 |
O7: افزایش و رشد جایگاه سازمان در بازار |
7 |
20/0 |
4 |
05/0 |
O8: حساسیتهای قوانین و مقررات دولتی |
8 |
32/0 |
4 |
08/0 |
O9: امکان اخذ وامهایی با بهرههای بسیار کم |
9 |
36/0 |
4 |
09/0 |
O10: امکان بالقوه ایجاد و راهاندازی آموزشهای عمومی تا مقاطع دانشگاهی |
10 |
تهدیدها (T) |
||||
18/0 |
2 |
09/0 |
T1: عدم همکاری کلیه ارگانها، مؤسسات و آموزشهای عمومی |
1 |
08/0 |
2 |
04/0 |
T2: مشکلات مربوط به فرهنگسازی عمومی |
2 |
10/0 |
2 |
05/0 |
T3: جدید بودن قوانین و شیوهنامههای مربوط |
3 |
02/0 |
1 |
02/0 |
T4: پرداخت هزینههای مربوط |
4 |
12/0 |
2 |
06/0 |
T5: زمینه استفاده و کاربرد غیرمجاز و غیر اصولی از محصولات و خدمات |
5 |
10/0 |
2 |
05/0 |
T6: ضعف دراستانداردها و معیارها و قوانین |
6 |
04/0 |
2 |
02/0 |
T7: پایین بودن سطح اجتماعی مشاغل مربوط |
7 |
08/0 |
2 |
04/0 |
T8: هزینهبر بودن ایجاد فرهنگ صحیح تولید و تفکیک پسماند |
8 |
12/0 |
2 |
06/0 |
T9: زمانبر بودن راههای اجرایی رسیدن به اهداف |
9 |
03/0 |
1 |
03/0 |
T10: تخریب منابع طبیعی (خاک، آب و هوا) |
10 |
92/2 |
- |
1 |
جمع |
همانگونه که در جدول 1 ملاحظه میشود، روحیه بالای همکاری کارکنان با وزن 08/0 مهمترین قوت و زیانآور بودن مشاغل مرتبط با وزن 09/0 مهمترین ضعف بهشمار میرود. ایجاد اشتغال و کارآفرینی و امکان بالقوه ایجاد و راهاندازی آموزشهای عمومی تا مقاطع دانشگاهی با امتیاز 09/0 مهمترین فرصتها و عدم همکاری کلیه ارگانها، مؤسسات و آموزشهای عمومی با ضریب 09/0 مهمترین تهدید خارجی و عامل بازدارنده در مدیریت پسماند شهر زاهدان محسوب میشود (جدول 2). بر اساس مدل SWOT به هر یک از عوامل داخلی و خارجی امتیازهایی بین 1 تا 4 داده شد (ستون دوم جداول 1 و 2) و در ستون سوم حاصل ضرب بین وزن در امتیاز هـر عامل محاسبه گردید. همانگونه که در جداول فوق ملاحظه میشود، حاصل جمع امتیاز وزنی عوامل خارجی 92/2 میباشد. در حالی که امتیاز وزنی عوامل داخلی (53/2)، نشاندهنده برتری نسبی عوامل خارجی در قیاس با عوامل داخلی است.
ماتریس راهبردها و اولویتهای اجرایی سیستم مدیریت پسماند شهر زاهدان در نمودار 1 نشان داده شده است. جمع امتیازهای نهایی ارزیابی عوامل داخلی بر روی محور Xها به نمایش درآمده و جمع امتیاز نهایی ارزیابی عوامل خارجی بر روی محور Yها نشان داده شده است. نقطه تلاقی جمع امتیازهای عوامل خـارجی و داخلی مدیریت پسماند شهر زاهدان بر روی محور Xها و Yها، تعیینکننده موقعیت این بخش در ماتریس راهبردها و اولویتهای اجرایی است.
موقعیت سیستم مدیریت پسماند شهر زاهدان در ماتریس راهبردها و اولویتهای اجرایی، تعیینکننده راهبردهای درخور قبول برای بهبود وضعیت مدیریت پسماند این شهر است. این راهبردها در برنامهریزی مدیریت پسماند شهر زاهدان، راهبردهای مبتنی بر محیط تهاجمی هستند. بنابراین در هنگام برنامـهریزی، مبنا قـرار دادن راهبردهای تهاجمی در اولویت قرار دارند.
نمودار 1- ماتریس راهبردها و اولویتهای اجرایی مدیریت پسماند شهر زاهدان
Fig1- Strategies and operational priorities matrix of waste management in Zahedan
به مـنظور تدوین راهـبردهای قابـل اجـرا در محیط تهاجمی، در مرحله تلفیق با بهرهگیری از عوامل داخـلی و خارجی فهرست شده در جدول IFE و EFE، راهبردهای اجرایی توسط اعضای تیم پژوهشی اندیشیده شود. بر این اساس چهار راهبرد تهاجمی، سه راهبرد رقابتی، چهار راهبرد محافظهکارانه و پنج راهبرد تدافعی اندیشیده شد (جدول 3). با توجه به اولویت راهبردهای تهاجمی (محیط SO)، تلاش گردید در مرحله نهایی به منظور تحلیل نتایج در جدول برنامهریزی کمی راهـبردی (جـدول QSPM)، از راهـبردهای چـهارگـانه محیط تهاجمی استفاده شود.
جدول 3- تلفیق عوامل داخلی و خارجی
Table 3- The combination of internal and external factors
عوامل داخلی |
|||
نقاط قوت (S) |
نقاط ضعف (W) |
||
S1: روحیه بالای همکاری کارکنان S2: روشن بودن اهداف سازمان S3: ایجاد شرایط مناسب جهت فروش محصولات (کود و پسماندهای بازیافتی) S4: مهیا بودن امکانات نرمافزاری و سختافزاری S5: امکان بالقوه تحقیق و توسعه S6: پیشرفت کار در فرایند تولید و رسیدن به استانداردهای شناسایی شده S7: استفاده از سیستم MIS و آمار و آنالیز اطلاعات S8: همکاری آموزش و پرورش در فرهنگسازی S9: زمینه همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی S10: گردش مالی |
W1: هزینهبر بودن طرح و زیانآور بودن مشاغل مرتبط W2: هزینههای آموزش و تحقیق و توسعه W3: محدودیت در روشهای تولید W4: ضرورت کارآموزی و آموزش کارکنان و مدیران و هزینههای مربوطه W5: مشکلات مربوط به رعایت ایمنی و سلامت بهداشت کارکنان W6: ضرورت برنامهریزی بهداشت شغلی و روانی پرسنل و پیمانکاران W7: ضرورت سرمایهگذاری در تجهیزات و منابع انسانی W8: مشکلات مربوط به محل جغرافیایی کار و لزوم جا به جایی آن W9: ضعف در نوع تولید، کنترل فرایند و صنایع تبدیلی W10: ضرورت تغیر در اساسنامه و آییننامههای مرتبط و چارت سازمانی |
||
عوامل خارجی |
|||
فرصتها (O) |
راهبردهای تهاجمی (SO) |
راهبردهای محافظهکارانه (WO) |
|
O1: ایجاد اشتغال و کارآفرینی O2: امکان استفاده ازپیشرفتهای فنآوری کشورهای پیشرفته O3: تأثیرات اجتماعی فعالیت سازمان O4: تأثیرات محیط زیستی فعالیت سازمان O5: بازار رو به رشد فروش محصولات و خدمات O6: انحصاری بودن بازار (شهرداریها) O7: افزایش و رشد جایگاه سازمان در بازار O8: حساسیتهای قوانین و مقررات دولتی O9: امکان اخذ وامهایی با بهرههای بسیار کم O10: امکان بالقوه ایجاد و راهاندازی آموزشهای عمومی تا مقاطع دانشگاهی |
1- استفاده بیشتر از حمایتهای دولتی و قانونی 2- امکان استفاده از راهبردهای افقی و ساماندهی وضعیت فروش کودهای تولیدی 3- ایجاد اشتغال و کارآفرینی 4- ضرورت آموزش و فرهنگسازی عمومی (امکان بهرهگیری از تبلیغات رسانهای در جهت تفکیک و کاهش زباله و نیز رعایت زمان جمعآوری زباله) |
1- آموزش و فرهنگسازی عمومی 2- امکان استفاده از حمایتهای دولتی و جهانی 3- مهیا کردن موقعیت جهت جذب و مشارکت بخشهای خصوصی 4- تدوین رویههای تولید و بخشهای نرمافزاری |
|
ادامه جدول 3
تهدیدات (T) |
راهبردهای رقابتی (ST) |
راهبردهای تدافعی (WT) |
T1: عدم همکاری کلیه سازمانها، مؤسسات و آموزشهای عمومی T2: مشکلات مربوط به فرهنگسازی عمومی T3: جدید بودن قوانین و شیوهنامههای مربوطه T4: پرداخت هزینههای مربوطه T5: زمینه استفاده و کاربرد غیرمجاز و غیر اصولی از محصولات و خدمات T6: ضعف دراستانداردها و معیارها و قوانین T7: پایین بودن سطح اجتماعی مشاغل مربوط T8: هزینهبر بودن ایجاد فرهنگ صحیح تولید و تفکیک پسماند T9: زمانبر بودن راههای اجرایی رسیدن به اهداف T10: تخریب منابع طبیعی (خاک، آب و هوا) |
1- امکان استفاده ازحمایتهای دولتی 2- عدم اجرای قوانین و مقررات مدیریت پسماند 3- بهینهسازی بخشهای نرمافزاری و سختافزاری |
1- آموزش نیروهای متخصص در زمینه مدیریت پسماند 2- استفاده از امتیازات و حمایتهای دولتی (اشتغال و جذب سرمایه در زمینه فنآوری جمعآوری) 3- تحقیق و توسعه 4- بهرهگیری از خدمات پیمانکاران و نظارت کیفی و کمی بر سازمان 5- توسعههای نرمافزاری و سختافزاری |
همانگونه که در جدول 4 ملاحظه میشود، در جدول برنامهریزی کمی راهبردی تأثیر سایر عوامل داخلی و خارجی سیستم تحت بررسـی بر راهـبردهای محیـط منتخب (تهاجمی) محاسبه شده است. بدین منظور ضمن فهرست کردن تمامی عوامل داخلی و خارجی کوشش گردید اثر تقویتکننده یا بازدارنده هر عامل تحت عنوان نمره بهبود (که در جدول 4 با حروف AS مشخص شده است) در انتخاب راهبرد اجرایی مد نظر قرار گیرد. میزان این تأثیرات با نمرات طبیعی 1 تا 4 امتیازدهی شد. با ضریب امتیاز نمره جذب (AS) در وزن هر عامل (بر گرفته از جدول IFE و EFE)، نمره بهبود کل یا TAS محاسبه گردید. در نهایت از جمع نمرات بهبود کل هر راهبرد، اولویت اجرای هر راهبرد از منظر عوامل داخلی و خارجی تعیین گردید.
جدول 4- برنامهریزی کمی راهبردی (QSPM) مدیریت پسماند شهر زاهدان
Table 4. Quantitative Strategic Planning (QSPM) of waste management in Zahedan
ادامه جدول 4
در ادامـه جـدول اولویتبندی راهـبردهای مدیریت پسماند شهر زاهدان ارایه شده است (جدول 5). همانگونه که در این جدول ملاحظه میشود، استفاده از امتیازات و حمایتهای دولتی با امتیاز 29/6 بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده و کمترین امتیاز با ضریب 71/5 مربوط به راهبرد عدم اجرای قوانین و مقررات مدیریت پسماند میباشد. سایر راهبردها شامل مهیا کردن موقعیت جهت جذب و مشارکت بخشهای خصوصی، آموزش و فرهنگسازی عمومی و تدوین رویههای تولید و بخشهای نرمافزاری است.
جدول 5- اولویتبندی راهبردهای مدیریت پسماند شهر زاهدان
Table 5. Prioritization of waste management strategies in Zahedan
امتیاز نهایی |
راهبردها |
ردیف |
29/6 |
استفاده از امتیازات و حمایتهای دولتی (اشتغال و جذب سرمایه در زمینه فنآوری جمعآوری) |
1 |
6 |
مهیا کردن موقعیت جهت جذب و مشارکت بخشهای خصوصی |
2 |
90/5 |
ضرورت آموزش و فرهنگسازی عمومی (امکان بهرهگیری از تبلیغات رسانهای در جهت تفکیک و کاهش زباله و نیز رعایت زمان جمعآوری زباله) |
3 |
78/5 |
تدوین رویههای تولید و بخشهای نرمافزاری |
4 |
71/5 |
عدم اجرای قوانین و مقررات مدیریت پسماند |
5 |
بحث و نتیجهگیری
بشر در تمام مراحل زندگی گامهای بلندی جهت پیشرفت و ارتقای سطح زندگی خود برداشته است. اگر چه پیشرفتهای چشمگیری در اکثر حوزهها داشته ولی از جهاتی باعث ایجاد تهـدید و خـطرات جـدی بـرای محیطزیست شـده اسـت. از آن جمله، تولـید زبالههای شهری است که اگر مدیریت صحیح بر اینگونه مـواد صــورت نگیـرد، ضـررهای جـبرانناپـذیـری بر اکـوسیستمهای طبیعی و در نـهایت به خـود انسان وارد میگردد.
بر این اسـاس در پژوهـش حاضـر برنامـهریزی راهبردی مدیریت پسماند شهر زاهدان با روش SWOT انجام گرفت. یافتههای بهدست آمده نشان از اولویتبندی پنجگانه در زمینه استفاده از امتیازات و حمایتهای دولتی، مهیا کردن موقعیت جهت جذب و مشارکت بخشهای خصوصی، ضرورت آموزش و فرهنگسازی عمومی، تدوین رویههای تولید و بخشهای نرمافزاری و عدم اجرای قوانین و مقررات مدیریت پسماند دارد. نتایج بهدست آمده پژوهش حاضر با گزارش نهایی مدیریت پسماند جامد شهر هالتون (11) و مدیریت پسماند شهر ایپسویچ (2010 تا 2015) و شهر کانتی در کشور هلند (13) همخوانی داشته و با تحقیق مافی و همکاران انطباق نداشته است. بنابرین اولویتهای راهبردی بهدست آمده در این تحقیق در مسیر توسعه پایدار میتواند گامی اصولی جهت تحقق اهداف محیط زیستی مدیریت پسماند شهر زاهدان باشد. با این شرط که سازمان مدیریت پسماند شهر زاهدان از امتیازات و حمایتهای دولتی به منظور ایجاد اشتغال و جذب سرمایه در زمینه فنآوری جمعآوری (اولویت راهبردی اول) استفاده کند. بدون شک برای رسیدن به اهداف سازمان، نیاز به حمایتهای دولتی میباشد. خرید ماشینآلات مورد نیاز جهت جمعآوری زباله و هزینه آموزشهای عمومی جهت تفکیک از مبدأ و تهیه بروشور و برنامـههای رسانهای نیاز به درآمد یا حمایت دولت است. بدون حمایت دولت، تحقق اولویتهای بعدی هم به سختی امکانپذیرخواهد بود. از طرف دیگر جهت ساماندهی بهتر پسماند شهری، مشارکت بیشتر مردم و همکاری بخش خصوصی (اولویت راهبردی دوم) میتواند برای رسیدن به اهداف سازمان مدیریت پسماند همواره راهگشا باشد. اجرای برنامههای کاهش میزان تولید پسماند، کاهش مصرف، نحوه تفکیک و تشویق شهروندان به همکاری با شهرداری، بالا بردن روحیه مشارکت در بین شهروندان و ایجاد احساس مسؤولیت در شهروندان در مقابل زباله تولیدی، ضرورت آموزش و فرهنگسازی (اولویت راهبردی سوم) را اجتنابناپذیر میکند (افزایش آگاهی و اطلاعات مدیران از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه مدیریت پسماند). همچنین به منظور استقلال بیشتر در انجام امور اولویتهای راهبردی مهم چون مدیریت پسماند شهری جهت تفکیک از مبدأ نیاز به امکانات سختافزاری و نرمافزاری (اولویت راهبردی چهارم) از ضروریات است. با تغییر روش، ایجاد فرهنگ، به روز شدن فنآوری، ساماندهی و تجهیز امکانات سختافزاری و نرمافزاری در عصر حاضر رسیدن به اهداف سازمانی راحتتر و علمیتر شده و در نهایت تحقق اهداف و خط مشیهای سازمان مهمی چون پسماند، نیاز به حمایت و پشتیبانیهای قانونی دارد که تدوین واجرای صحیح قانون مدیریت پسماند در کلان شهرهایی چون زاهدان، موفقیت در جهت رسیدن به اهداف محیط زیست را تسهیل خواهد کرد. در پایان پیشنهاد میگردد که به کلیه برنامههای مربوط به کنترل مواد زاید جامد، کاهش تولید پسماندها و بازیافت در قالب طرح ارایه شده راهبردی توجه ویژهای شود. زیرا موفقیت و رسیدن به اهداف در برنامههای مدیریت پسماند، بیشتر مستلزم اطلاعرسانی و فرهنگ سازی جامعه نسبت به اهمیت و ارزش بهداشتی و اقتصادی آن است تا بتوان با جلب مشارکت و رضایتمندی آحاد جامعه، این برنامهها را هر چه بهتر به مرحله اجرا گذاشت. از سوی دیگر، در حالی که ایجاد و توسعه سیستم مدیریت پسماند شهری به عهده دولت میباشد، شهرداریها و سازمانهای محلی میتوانند سیاستهای لازم را جهت تقویت ابتکارات و ابداعات محلی سازماندهی و اجرا نمایند. هر یک از سطوح دولتی دارای نقشهای منحصر به فردی جهت تسهیلسازی اجرای مدیریت پسماند شهری میباشند. همچنین خانوادهها، صنایع و مشاغل، ادارات و ارایه کنندگان خدمات در زمینه پسماند، ملزم به اجرای سیستم مدیریت پسماند شهری هستند. از این رو و با این چشمانداز و با اولویتبندی راهبردهای کلیدی، انتظار میرود پژوهش حاضر زمینه برای دستیابی یا حداقل نزدیک شدن به توسعه پایدار شهری را در زاهدان فراهم نماید.
منابع
1- استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده جغرافیا و برنامهریزی محیطی، دانشگاه سیستان و بلوچستان (مسؤول مکاتبات)
2- کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست
[3]- Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT)
[4]- Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM)
1- Assistant professor of Geography and Urban Planning, Faculty of Geography and Environmental Planning, University of Sistan and Balouchestan *(Corresponding Author).
2- M.A of Environmental Management
[7]- Chendler
[8]- Hafer
[9]- این مقدار از توزین کل زباله شهر به مدت 2 هفته در محل کارخانه بیوکمپوست، در اواخر تابستان 1391 محاسبه گردیده است.
[10]- External Factor Evaluation (EFE) Matrix
[11]- Internal Factor Evaluation (IFE) Matrix